Adverteerder : Kruidvat
Bureau : DDB
Titel : Iedereen verdient een mooie Kerst
MK:De afgelopen weken is mijn kersthart weer rijkelijk gevuld met prachtige commercials hoor, meneer Bol. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de oogst me dit jaar wat tegenviel. Het is mooi, ontroerend en soms zelfs feestelijk. Maar er was er niet een die echt binnenkwam. Eentje van het niveau John Lewis van weleer. Want ook John is niet meer spectaculair en verrassend. Tot de Staatsloterij dit weekend live ging. Wat een plaatje. Wel een kopie van Pickwick die een maand eerder met hetzelfde concept live ging, lazen we op Twitter. Het zal druk geweest zijn met filmploegen in Lapland. Zelfs de creatieve meesterbreinen van TBWA kan zoiets dus overkomen.
WAB: Ach ja. Salvador Dali zei ooit: creativity is hiding your sources. Alles is al een keer verzonnen. Bij muziek bouw je verder op eerder werk. Voor mij doet het niet af aan mooi werk. Wel vind ik dat naast schoonheid ook effect meegewogen moet worden. Welke kerstcommercial zet ook echt aan tot koop?
MK: Dan denk ik in deze, economisch wat pittigere tijd, aan Aldi. Omdat die in al zijn simpelheid briljant en herkenbaar is. Inspeelt op het herkenbare 'gedoe-sentiment' rondom Kerst (Net zo..) en daar vlijmscherp voordelige producten aan weet te koppelen. Maar voor dit praatje vraagt de redactie naar onze mening over Kruidvat. Worden wij daar enthousiast van?
WAB:Maar mejuffrouw Krouwel, mijn liefde voor de Lies-campagne heb ik toch eerder met je gedeeld? Ik kreeg laatst wel commentaar dat onze vorige Campagnepraat over hun zomercampagne te kritisch was. Dat was volgens de makers toch echt een eenmalige uitglijer. Dat blijkt. Want met deze sterke kerstversie zijn ze volledig terug op koers: gescheiden moeder Lies die op haar geheel eigen manier steeds weer in te grappige situaties terechtkomt. Dit keer het avontuur van haar kinderen die dieren van Kerst willen redden. Met zelfs een knipoog naar Youp’s Flappie erin.
MK: De hele Kruidvat-campagne is ijzersterk. Alleen al omdat de combinatie humor en Kerst erg verfrissend is tussen alle maatschappelijke emo-campagnes. Daarnaast heeft deze een paar hele lekkere ingrediënten: eigenheid, consistentie, de winkel en producten komen relevant terug, zelfspot en een hele goede casting. Ook is er lef. Komt bijvoorbeeld tot uiting in de konijnengrap: 'nou als ie er nog is dan'. Zou dit een voorbode kunnen zijn van minder deugdzaamheid in 2023? Dan zou mijn kerstwens uitkomen hoor.
WAB: We lijken in het reclamevak soms verstrengeld te zijn geraakt in een spagaat. Voor het beste en vooral opvallende werk, moet humor en scherpte kunnen. Anderzijds wil niemand een faux-pas maken rond een gevoelig maatschappelijk thema. Te veel naar het tweede luisteren is de dood in de pot van creativiteit. Alles wordt dan braaf en gemiddeld. Ik zou niet willen dat dat ons voorland wordt.
MK: Amen. Meer relativering en een open blik zal ons allen goed doen.
WAB: Dank. Mijn kerstwens heb je dan ook al vast goed geformuleerd.
MK: Dan blijft er nog maar één testvraag over om te zien of reclame nou echt werkt: Jij maakt er geen geheim van dat jij een beetje op Lies bent. Als er geen mevrouw Bol was die jouw onverdeelde aandacht en echte liefde heeft, droom jij er dan van om deze Kerst samen met Lies te vieren? Of ga je dan toch met de echte mevrouw Bol naar het Noorderlicht?
WAB: Lies en Noorderlicht lijkt me ook best een gezellige combinatie. Maar ik zal dat eerst afstemmen met mevrouw Bol. Dan ga ik op weg naar Lapland trouwens ook eerst nog even boodschappen inslaan bij de Aldi.
Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de Kruidvat-kerstcampagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!