De Nierstichting introduceert een nieuw kidslabel: Jonge Helden. De uitleg die de stichting hierbij geeft is dat er veel kinderen zijn die opgroeien met een nierziekte maar waaraan het niet te zien is: dit eist ongelooflijk veel van die kinderen. Een kind met een nierziekte blijft zijn of haar hele leven nierpatiënt. Met het nieuwe label wil de Nierstichting hier aandacht voor vragen én er voor hen zijn, voor nu en om ze een beter toekomstperspectief te bieden. De introductie wordt kracht bijgezet met een publiekscampagne.
De stichting vertelt dat kinderen met een nierziekte weinig energie hebben, dat ze niet mogen eten wat ze lekker vinden, veel zware medicijnen moeten slikken en soms zelfs moeten dialyseren. Hilde de Rooij, doelgroepmanager Nierstichting zegt dat zo'n leven slopend is voor de kinderen maar dat ze niet opgeven. ‘Daarom zijn ze voor ons jonge helden, die op ons moeten rekenen. Nu en in de toekomst. Met deze campagne willen we laten zien dat, hoewel je het vaak niet aan ze ziet, kinderen met een nierziekte iedere dag weer het uiterste van zichzelf vragen om gewoon mee te kunnen doen met andere kinderen.’
De Jonge Helden-commercial
De campagne-ontwikkeling
De Jonge Helden-campagne roept op om te doneren voor een toekomst waarin nierziekten kunnen worden genezen. De kinderen die te zien zijn in de campagne zijn volgens de Nierstichting ook echt nierpatiënten. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Vechtlust.
Creative director Jochem Wilbers: ‘We wilden het onzichtbare zichtbaar maken. Onderscheiden en ráken. Recht doen aan het doorzettingsvermogen van kinderen met nierziekte. Via de fotografische double exposure-techniek laten we telkens de twee gezichten van de kinderen zien. Om duidelijk te maken dat ze wel wíllen, maar dat het soms gewoon even niet gaat… Met behulp van een motion controlled camera, een technodolly, met een reach van negen meter, hebben we de jonge helden op een geloofwaardige en esthetische manier telkens samen in hun eigen scènes gesitueerd.’ Fotograaf en regisseur Léon Hendrickx is verantwoordelijk voor de visuele vertaling van het concept. De voice-over is gedaan door Fedja van Huêt.
Label Jonge Helden
Uit onderzoek van de Nierstichting blijkt dat er veel behoefte is aan extra ondersteuning, begeleiding en onderzoek. ‘Een nierziekte vraagt om behoorlijk wat aanpassingsvermogen, veerkracht en flexibiliteit van kinderen en hun ouders. Daarom investeren we in, en ontwikkelen we ondersteuning die hen hierbij helpt, zoals een jonge-heldentraining waarmee kinderen in de basisschoolleeftijd hun zelfstandigheid en veerkracht kunnen ontwikkelen en een coaching traject.’
De campagne start 23 januari, loopt tot 14 februari en wordt uitgerold op tv, online video’s, display en social media.
Lees ook:
Credits:
Client - Nierstichting
Agency - Vechtlust
Production - The Outpost
CGI & Post-production - The Outpost
Director - Leon Hendrickx
Art Director - Olivier Ballast
Colorist - Koen de Mol
Music & Sound Design - Sjam Soedin
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!