Premium

De 'big spender' van ABN Amro en meer campagnes

Ook Toyota, Tikkie, Artis en Lidl presenteren nieuw werk.

ABN Amro en Ace lanceren tweede campagne.

Lidl promoot twee eigen merken

Kort na de laatste 'Lidl Deals'-campagne brengt Lidl alweer een nieuwe campagne uit waarin de twee eigen merken Formil (wasmiddel) en Kipster (eieren) centraal staan. De campagne komt wederom van de hand van Alfred, het vaste reclamebureau van Lidl. 

In de twee tv-commercials kijken we naar 'Lidl-fans' en hun favoriete product uit de discountsuper, steeds vanuit het thema 'Ik ga naar Lidl voor...'. De fans vertellen over de merken die voor hen moeten benadrukken waarom Lidl 'de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs' biedt.

De campagne, waarin de humoristische Alfred-hand duidelijk zichtbaar is, wordt breed uitgerold: via televisie, radio, print, outdoor, social media, de winkelvloer en in podcasts. 

De 'big spender' van ABN Amro

ABN Amro lanceert de tweede commercial in de reeks 'Voor ieder begin', die eerder dit jaar werd geïntroduceerd door reclamebureau Ace. We kijken ditmaal naar een middelbare scholier die zich als 'big spender' profileert, terwijl zijn ouders daar heel andere ideeën over hebben. Begin met loslaten, is dan ook de boodschap van de bank.

ABN Amro stapte vorig jaar over van N=5 naar Ace, waarna recent het eerste werk van het nieuwe bureau uitkwam. Die campagne kwam zowel de bank als het bureau op felle kritiek te staan, aangezien 'ie de nodige gelijkenissen vertoonde met een eerdere campagne van concurrent ING. 

Over de nieuwe campagne zegt ABN Amro: 'In een wereld waarin het makkelijker dan ooit is om geld uit te geven, staan ouders voor een dilemma: je kind beschermen of de vrijheid geven om fouten te maken. Met deze campagne vieren we de reis naar financiële zelfstandigheid en de waardevolle lessen die daarbij horen, zoals bijvoorbeeld het begrip 'saldo'. Zo leren kinderen stap voor stap om te gaan met geld, zodat ouders kunnen beginnen met loslaten.'

De campagne wordt op televisie en via online video uitgerold.

Op zomervakantie met Tikkie

Betaal-app Tikkie, onderdeel van het eerdergenoemde ABN Amro, heeft toevalligerwijs ook een nieuwe campagne. De campagne draait om een vriendengroep die op zomervakantie gaat en wederom staat het ongemak dat dat soms met zich meebrengt centraal. De campagne is net als de vorige ontwikkeld door Natwerk, sinds dit jaar het vaste reclamebureau van Tikkie. 

'Eén iemand betaalt de tickets, de ander het hotel en tijdens de vakantie worden er de hele dag uitgaven gedaan. Dat zijn een hoop kosten om bij te houden. Maar met Groepie is het verrekenen van alle kosten geen gedoe meer', aldus Tikkie. Met Groepie verreken je namelijk gemakkelijk alle groepskosten en dat scheelt de nodige discussie, zo luidt het parool. 

De campagne is het vervolg op de wintersport-campagne eerder dit jaar, waarin Groepie geïntroduceerd werd. Tikkie: 'We hebben zo'n negen miljoen gebruikers, die vorig jaar goed waren voor vijf Tikkies per seconde. Maar, men kent ons vooral van de betaalverzoeken. Door de komende tijd in te zetten op Groepie en andere functies, wordt Tikkie de app die geld terugkrijgen op álle manieren makkelijker maakt.'

De campagne wordt via outdoor- en online kanalen uitgerold.

Credits:
Merk/klant: Tikkie, Joep Hulshof, Moreno Kensmil
Bureau: Natwerk
Productiemaatschappij: Tante Tini
Regie: Bram Koopman
Edit: Mehdi Janah
Grading: Bram Baas
 

Toyota speelt 'gelijkspel'

Gewoon meesporten is lang niet vanzelfsprekend voor alle Nederlanders, stelt Toyota. Vanuit dat inzicht ontwikkelde het automerk daarom de 'Gelijkspel'-campagne.

In de spot (productie: Pink Rabbit) zorgt taxichauffeur Roy ervoor dat het buitengesloten klasgenootje van zijn dochter gewoon kan meesporten tijdens de sportdag. De commercial, van de hand van DDB Amsterdam, is onderdeel van de bredere 'Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf'-campagne. 

De campagne wordt op televisie en via online kanalen uitgerold. Daarnaast worden er andere 'persoonlijke verhalen' via PR en branded content uitgerold. Ook organiseert Toyota Nederland na de Paralympische Zomerspelen in Parijs op 6 oktober de 'Onbeperkte Sportdag'. 

Toyota: 'We wilden naast het sponsoren van de Paralympische én de Olympische Spelen ook zelf lokaal iets doen voor mensen met en zonder een beperking. Daarom organiseren we de Onbeperkte Sportdag, waar kinderen kunnen ontdekken welke sport het best past onder begeleiding van Olympische en Paralympische topsporters. Op die manier wordt ook tijdens deze dag een 'gelijkspel' gecreëerd.'
 

Credits:
Opdrachtgever: Toyota Nederland
Luuk Maes, John de Wit, Stefan Kleinrouweler, Nicole Groeneveld, Martijn van de Ven
Bureau: DDB Amsterdam
Creatie: Ben Goedegebuur, Sander Litjens, Bob Haarmans, Paul de Haas, Pol Hoenderboom
Strategie: Job Koopman
Account: Jenny Leung, Annemiek van Tuuren
Productie: Kirsten van den Berg
Productiemaatschappij: Pink Rabbit 
Regie: Ismael ten Heuvel
Offline: Editors
Online/Grade: Crabsalad
Muziek: Tom Tukker
Sound: Public Audio 
Fotografie: Marc van Oene
Mediabureau: WaveMaker
Branded Content partner: DPG Media
PR-bureau: Coebergh
 

Artis introduceert 'weetjeskleedje' voor 'Zoomeravonden'

Artis nodigt Amsterdammers uit om te ontdekken dat de dierentuin lééft tijdens de zogenoemde Zoomeravonden, elke zaterdagavond in juli en augustus tot zonsondergang. De campagne komt uit de koker van Natwerk, het nieuwe bureau van Artis. 

De outdoorcampagne werd vorig jaar al in het leven geroepen, maar nieuw is het 'Weetjeskleedje': een picknickkleedje met allerlei feitjes over het leven in Artis, waarmee je ontdekt dat er nog veel méér leeft, aldus de Amsterdamse dierentuin. Het kleedje is een ontwerp van illustrator Nick Liefhebber.

Artis: 'Wist je bijvoorbeeld dat goudwanggibbons hun hele leven lang samen zingen? Of dat grassprieten kunnen communiceren via hun wortels? Deze en nog veel meer weetjes zijn te vinden op de vier verschillende kleedjes, die bovendien duurzaam zijn geproduceerd van gerecyclede PET-flessen.'

Artis-bezoekers maken iedere week kans op een kleedje door mee te doen aan de 'Weetjeskleedjes'-quiz in de dierentuin zelf of via de social-kanalen van Artis. De actie is onderdeel van de grotere outdoor- en online campagne om de Zoomeravonden van Artis onder de aandacht te brengen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie