Door Olaf van Gerwen
Een kraakvers decennium. Het voelt als het aansnijden van een taart - weirdly satisfying. 2019 was een jaar vol revoluties in food. In het bierschap knokt 0.0 en IPA. Wat was nou eerder, de Nieuwe Standaard Kip of het Kipster-ei? Dierlijke en plantaardige proteïnen dagen elkaar uit. En in de achtertuin knokken Unilever, Nestlé, Kraft Heinz en Campina wie de duurzaamste mission statement heeft.
Over het mondiale fastfood-landschap schreef een vakblad: ‘It’s Ronald’s playground and the others just get to play’. Ondertussen verheft Burger King troll-marketing tot een kunst en Subway en KFC zitten ook niet bepaald stil.
Hieronder mijn top 10 aan foody campagnes van buiten de landsgrenzen. Zoals altijd in random volgorde, maar allemaal opvallend in strategie of executie.
1. McDonald’s - Egg McMuffin (TBWA Parijs)
TBWA Parijs heeft een verleden in fantastisch werk voor McDonald’s. Denk aan de iconische No Logo campagne en dit jaar de prachtige printcampagne voor McDelivery. De Egg McMuffin werd it jaar gevisualiseerd door hypnotiserende animaties. Doorgaans houden we in de food CG zo ver mogelijk buiten de deur - des te unieker als je het omarmt.
2. Het repertoire van Burger King (David The Agency, Miami)
CMO Fernando Machado vloog terug uit Cannes met een rammelend rugtasje vol prijzen. We herinneren ons allemaal het high-tech geweld van de Whopper Detour en Burn That Ad. Maar in het oog van de storm zat een prinselijke anticlimax: de uit archiefmateriaal gemaakte Superbowl-film waarin Andy Warhol een Whopper eet. En verder. Helemaal. Niks.
3. Pringles - Sad Device (Grey New York)
Hoe foody kun je een Pringle maken? Een briljant omdenkertje van Grey New York: het combineren van verschillende smaken Pringles. Met gepast ontzag onthult de acteur ‘The Spicy Nacho Stack’ - klinkt goed. Met bijrollen voor voice en 318.000 smaak-combinaties.
4. Michelob Pure Gold - ASMR (FCB Chicago)
Als Zoë Kravitz vanuit een Hawaïaans landschap in je oor gaat ASMR-en dan kijk je wel even op. Deze Superbowl-film voor Michelob Pure Gold heeft een Hollandse touch: Halal-regisseur Emma Westenberg maakte de film met een all female crew. Prachtig werk voor FCB Chicago.
5. Hennesy XO - The Seven Worlds (DDB Paris)
De zeven smaaktonen van het sjieke cognacje worden verbeeldt in een gestileerde sci-fi film. De pay-off is zo grotesk dat de film er bij verbleekt: ‘Each drop is an Odyssey’. In het verplichte BTS interview stamelt regisseur Ridley Scott: ’Advertising must stop treating their consumers like demographics’. Hij heeft geen ongelijk.
6. Skol - Drink Right, F•ck Right (Wieden+Kennedy Sao Paulo)
Bierbrouwers en verantwoord drinken - er zit altijd een gek randje aan. Totdat je het met humor doet. Wieden+Kennedy Sao Paulo bedacht het platform ‘If You Drink Right, you F*ck Right’ voor hun klant Skol Beats, inclusief bierflessen die spuitend open spatten. Krijg dat maar eens verkocht.
7. Doordash - Every Flavor Welcome (The Martin Agency, Richmond)
Simpel en midden in de roos. Namens bezorgservice Doordash rijmt rapper Gift of Gab dozijnen delicatessen aan elkaar. De film van The Martin Agency toont de diversiteit van de Amerikaanse keuken niet alleen in gerechten maar ook in vorm: van animatie tot stop-motion tot CG tot foodie close-ups. En het vervolg mag er ook zijn.
8. Pepsi - More than OK (Goodby, Silverstein & Partners)
Helemaal niet foody, maar zeker het noemen waard. Steve Carell barst in verontwaardiging uit bij de vraag die Pepsi altijd dwars zit: ‘Is Pepsi OK?’ De Joop Zoetemelk onder de cola’s gooit Lil’ John and Cardi B in de strijd en hopen dat ‘OK’ het nieuwe mantra wordt.
9. KFC - Heat (Ogilvy South Africa)
Een smaak in beeld communiceren zonder eten in beeld te brengen. Pittigheid is in deze film voor KFC Zuid-Afrika bijna een karakter in een thriller. Er waart iets door de stad….maar wat? Dorst, rood licht, lege koelkasten…..omdat KFC nu ook in Hot & Cripsy verkrijgbaar is.
10. Coca-Cola - New Coke x Stranger Things
Succesvolle Netflix-serie Stranger Things speelt zich af in de jaren tachtig. Voor Amerikanen is product- en marketingblunder New Coke, een desperate poging marktaandeel te winnen middels mierzoete smaakupgrade, een legendarisch moment: actiegroepen eisten de oorspronkelijke smaak van Coca Cola terug. New Coke wordt ingezet als ankertje in het collectief geheugen: product placement op z’n best.
Wat verder opviel in 2019
- Lidl Nederland beloofde dat Ali B boegbeeld voor lange tijd werd, maar ging in de herfst met eten gooien
- de langverwachte campagne van Albert Heijn is briljante remix van eerder succesnummer: een supermarkt-manager
- Honig verliet het veilige domein ‘Aan Tafel’ en maakt van de keuken een slagveld
- Unox introduceert vegetarische worst met innemende animatiefilm
- AB InBev gaat met gestrekt been in de aanval op Heineken en introduceert Bud met geadapteerde film, mega outdoor campagne en activaties
- mooi eten in de kerstfilm van food-klassieker Marks & Spencer maar de film is niet te harden
- definitieve doorbraak van de Hollandse food-regisseurs in het buitenland. Robotkoning Ronald Koetzier is al jaren niet meer in Nederland te vinden en nieuw talent als Niels Lacroix, Joris Noordenbos en Kristy Snell timmeren behoorlijk aan de weg.
Olaf van Gerwen is oprichter en Global Creative Director van Chuck Studios, het mondiale food-only creatieve productiehuis met vestigingen in Amsterdam, Moskou en Los Angeles.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!