Muziekkenners en reclamemensen geven hun visie op het belang van reclamemuziek door de jaren heen. Dit alles in het kader van de Reclamemuziek Top 40 die weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot 24 november op de website.
Een gesprek met Darre van Dijk, of zoals in zijn paspoort staat vermeld en veel lekkerder allitereert ook: Darius Dante van Dijk. Chief creative officer van het grote TBWA\Neboko en daarnaast bevlogen componist en producer. Van Dijk vertelt dat hij zich in een bevoorrechte positie bevindt omdat die drie onderdelen van zijn leven af en toe samen kan brengen in toonaangevende producties als Koning Toto, de Albert Heijn-tune of de nieuwe T-Mobile-film met Typhoon.
‘Muziek is entertainment en kan een verhaal de juiste emotie geven. Het kan een droge boodschap bijzonder maken. Bij de beste commercials speelt muziek dan ook een hele belangrijk rol.’
‘Het belang is niet veranderd het neemt alleen een steeds grotere rol in. Ik weet nog goed dat ik in Cannes was in 2002 en zag hoe de Nike Tag-film een Grand Prix pakte voor de muziek. Ik dacht toen alleen maar ‘fuck’ wat kan muziek een idee nog veel beter maken.
Ik heb heel hard geklapt in die zaal. De kunst is alleen wel dat je op tijd muziek een rol laat spelen bij het idee en het dus niet als een sluitpost behandeld. Speelt muziek aan het begin al een belangrijke rol, dan ontstaat er magie.’
‘Op verschillende manieren. Soms is er al een gedachte bij de presentatie van de concepten.
Het kan ook zijn dat je een bekend nummer pakt en die vervolgens eigen maakt. Zoals we bijvoorbeeld bij onze McDonald’s-zomerfilm met opa en oma hebben gedaan. Hiervoor heeft MassiveMusic uiteindelijk een prachtige ingetogen versie heeft gemaakt van Blood Simple’s ‘Dont you forget about me’.
In het geval van Koning Toto ging het anders daar is de muziek bijna de drager van het concept. Dan moet je de muziek ook al presenteren in het allereerste stadium. Je maakt demo’s en vraagt of iedereen door de demo’s heen wil luisteren. Royston Drenthe heeft zelf ook echt de eerste demo ingerapt. Die hebben we uiteindelijk gepresenteerd.’
‘Dat is een goeie vraag. Want als je een langere track hebt gemaakt is iedereen enthousiast en denkt iedereen dat het wel eens een hit kan worden. Echter, dat is wel het lastigste dat er is. Het blijft namelijk advertising. En radio is dan niet echt happig. Dat neemt niet weg dat het wel mogelijk is. In het geval van de track ‘Smoorverliefd’ bijvoorbeeld, welke onderdeel was van een Interpolis-campagne, is dat wel degelijk gelukt.’
‘Als dat de insteek is wordt het niks. Bij ons is dat zeker niet het geval. Dat heeft ook alles met mij te maken. Ik vind muziek erg belangrijk en wil al in een vroeg stadium horen wat ze voor ogen hebben. Ik wil daarom ook dat creatie er al over na heeft gedacht.’
‘Ik heb wel meer voorbeelden. Soms is het kort en krachtig zoals ‘De tiende kan het gebeuren’, maar het leukste is natuurlijk wanneer iets ook echt een song wordt. Dit is gelukt bij WNF’s ‘World of Blue’, gezongen door Wyke van Weelden.’
Een ander voorbeeld is de De Maestro burger-campagne waarbij nietsvermoedende klanten verrast werden met een live filmscore bij elke beweging die ze zetten. En natuurlijk de eerste Koning Toto met Royston Drenthe… Dat is nog steeds mijn favoriet in de reeks.’
Zoals ik al eerder zei staat Nike Tag zeker in mijn top drie.
Wat ik echt zo te gek vond was dat mijn collega’s in LA een track van Kendrick Lamar hebben laten uitvoeren door allemaal gasten uit Compton speciaal voor de Grammy’s. Daar gaat mijn hart wel sneller van kloppen.
De beste sync vind ik nog steeds de Gorilla voor Cadbury. Het nummer van Phil Collins kreeg een nieuwe dimensie door die film. En het merk een lift.'
‘Het is natuurlijk smaak. Maar neem nou ‘Merci dat jij er bent’. Het doet z’n werk want iedereen kent het. Ongetwijfeld vinden sommige mensen het mooi maar ik krijg er de kriebels van.’
‘Ja, muziek krijgt een steeds grotere rol. De jeugd luistert meer naar muziek dan ooit tevoren. De streams en views gaan soms nergens meer over. Dat betekent dat als je een jonger publiek wil bereiken je de toon en taal moet begrijpen. Ik vind dit een mooie ontwikkeling want er zijn heel veel collabs mogelijk tussen onze wereld en die van de muziek. Uiteindelijk moet reclame ook entertainment zijn anders skip je het weg.’
‘Als je muziek gebruikt van een ander kost het geld. Dat is een verdienmodel voor de artiest. Speel je iets na dan betaal je ook rechten en heb je goedkeuring nodig van de artiest of de vertegenwoordiger van de artiest. Als je iets origineels laat maken dan blijven auteursrechten van de makers.’
‘Als ik eerlijk ben denk ik dat juist muziek een slecht idee nog een beetje kan helpen. Dus kan je nagaan als je een goed idee hebt en er komt nog eens goeie muziek bij…’
Stemmen op de beste reclamemuziek
Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng hier je stem uit.
Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!