De campagne is een vervolg op die van vorig jaar, maar dan met een nieuwe invulling én propositie: ‘Macht vraagt om tegenkracht.’
Martijn de Vreeze alias Copy Commando: 'Het thema sluit aan op een tijdperk dat steeds meer vragen oproept terwijl de macht steeds meer antwoorden verborgen probeert te houden. De regel wordt een blijvertje en gaat ook in 2023 gebruikt worden.'
Schipperen
Follow the Money is een 'radicaal' onafhankelijk journalistiek onderzoeksplatform en afhankelijk van haar leden. Doel is om er deze december - 'een goede periode om donateurs te werven' - 1.500 nieuwe leden bij te krijgen.
Martijn de Vreeze is iemand die zich regelmatig uitspreekt tegen ‘misstanden’ in de industrie, zoals gokreclames. Dit weekend lanceerde hij op LinkedIn de 'Gouden Gokkie 2022. De allereerste award voor de foutste gokreclame' (zie ook onderaan dit bericht, red.).
‘Ja, ik vind dat bureaus een moreel kompas moeten hebben, zeker in deze tijd. Dat is soms schipperen, absoluut, ook voor mij. Zo heb ik Join the Stars bedacht voor de employer branding van Heineken. ‘Eehhmm’ denk je dan misschien. Maar het merk loopt wél voorop in 0% en responsible drinking. Dus zeg ik ‘ja!’
Maar ik werk bijvoorbeeld ook voor Vandebron (‘Kom van dat gas af’ met Peter Koelewijn) wat ‘goed’ is, maar hun energierekeningen zijn weer hoog… Tja, wat is wijsheid? Ik vind het in ieder geval belangrijk dat erover wordt nagedacht en dat erover gesproken wordt. Dat levert nieuwe inzichten op, voor iedereen.’
Credits
Bureau: Copy Commando
Idee en tekst: Martijn de Vreeze
Visual Creation: Tom Schrooten
Animatie: Rinus Bot
Opdrachtgever: Follow the Money
Verantwoordelijk bij klant: Jan-Willem Sanders en Kees de Graaff
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!