Premium

CDA-campagne is geen 'potje pindakaas'

Frits Wester vindt dat bureaus zich onvoldoende realiseren dat politiek zich niet laat verkopen als een pot pindakaas. Joe Public reageert.

Fractievoorzitter Sybrand Buma vindt dat mensen elkaar vaker ‘goedemorgen’ moeten wensen. Met een commercial roept hij Nederland op om meer oog voor elkaar te hebben. Het spotje, bedacht door Joe Public, is onderdeel van de verkiezingscampagne van het CDA in aanloop naar de Provinciale statenverkiezingen. 

Opvallend is dat de commercial geen politieke inhoud bevat: het roept kiezers niet op om naar de stembus te gaan en bevat geen politieke standpunten. Met het spotje wil CDA zich maatschappelijk betrokken positioneren, door te laten zien dat het aandacht heeft voor normen en waarden. 

Goeiemoggel

Op social media stromen de reacties binnen onder de hashtag #EenHeleGoedeMorgen. Het commentaar, zoals vaak op politieke filmpjes, is wisselend. Ook RTL nieuws deed een rondvraag onder experts met variërende reacties: de een vindt het betuttelend, de ander vrolijk. 

Pim Kok, bedenker van de Goeiemoggel-reclame, komt aan het woord, omdat sommigen de spotjes op elkaar vinden lijken. ‘Dat mensen de link maken met onze “goeiemoggel-reclame” uit 2007 voor KPN snap ik, maar onze reclame had veel meer humor.’ Ook zegt hij: ‘In het CDA-spotje wordt opgeroepen om iets te gaan doen. Veel meer betuttelend. De mensen die de partij zou moeten bereiken, bereik je hier niet mee.’
 

Pindakaas

Frits Wester, politiek commentator, zegt: ‘Het CDA wil zich blijkbaar als vriendelijke maar ook burgerlijke partij neerzetten. De klassieke achterban vindt het wellicht prima, maar daarbuiten kan het snel als betuttelend en truttig worden ervaren.’ Hij voegt toe: ‘Reclamebureaus realiseren zich vaak onvoldoende dat politiek zich niet laat verkopen als een pot pindakaas. Wat je nu dan ook ziet is dat CDA-voorman Buma vooral wordt uitgelachen.’

Stevig commentaar van Wester. Hoe heeft Joe Public deze campagne uitgedacht? Jeroen van Eck, oprichter en strateeg, reageert: ‘Ik vind niet dat de campagne lijkt op een pot pindakaas verkopen. In de politiek heb je meer tegenstanders dan medestanders, waardoor mensen nou eenmaal kritisch zijn. Dat hoort erbij en daar worden wij niet zenuwachtig van.’ Met een knipoog: 'Ik heb jarenlang als marketeer op Calvé Pindakaas gewerkt. Dus als iemand het verschil weet tussen pindakaas en een politieke partij, dan ben ik het wel.' 

Potentiële stemmers

Het CDA kwam zelf met het idee om elkaar te groeten, vervolgt Van Eck. ‘Omgangsvormen zijn een thema voor de partij. Ook staat het CDA voor rentmeesterschap: de wereld goed overdragen aan de volgende generatie. Wij hebben deze twee componenten samengebracht met het thema “een hele goede morgen”. Dat staat enerzijds voor elkaar groeten en anderzijds voor een goede toekomst. Wij werken al een paar jaar voor het CDA en bij politieke campagnes moet je rekening houden met het electoraat. Wij mikken met de commercial op potentiële CDA-stemmers: mensen die deze thema’s belangrijk vinden. Wij verwachten en merken dat zij hierop positief reageren.’ 

De gelijkenis tussen de Goeiemoggel-campagne vindt Van Eck wat ver gezocht. ‘Dit zijn compleet andere ideeën; de CDA-campagne gaat over elkaar zien staan. Het enige raakvlak is de begroeting.’ Hij is tevreden met het resultaat. ‘De campagnevoering is net begonnen en we hebben de thematiek neergezet - wat niemand is ontgaan. Politieke partijen hebben minder grote budgetten dan commerciële adverteerders, waardoor ze met beperkte media impact moeten maken. Dat is tijdens de lancering goed gelukt.’ 

CDA-video uit 2018 van Joe Public
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie