Jaarlijks hebben ongeveer 240.000 basisschoolleerlingen last van hoofdluis. Prioderm heeft producten om hoofdluis te behandelen en/of te voorkomen, maar ouders waren hier slechts beperkt bekend mee. Om dit te veranderen zette Prioderm online video bij Ster in, en met succes.
Link met De Luizenmoeder
Om de ouders van deze kinderen op de meest kosten-efficiënte manier te bereiken heeft mediabureau UM gekeken naar de beste fit met het product. De sterke link met het populaire programma ‘De Luizenmoeder’, wat gaat over alle basisschoolperikelen, was daarbij snel gelegd. Gezien de juiste fit met het programma en het beschikbare budget is alles op online video ingezet.
Dat ‘de Luizenmoeder’ een kijkcijferhit werd, is iedereen wel bekend. Naar de eerste aflevering keken 750.000 mensen, maar in de zes dagen daarna online nog eens 844.000 kijkers. Volgens Avrotros waren het ongekende cijfers; nog nooit eerder werd een programma zó vaak teruggekeken. De weken erna liepen de kijkcijfers alleen maar op. Niet alleen op televisie, maar ook online: van januari tot en met maart zijn er bijna 11,9 miljoen stream starts gerealiseerd.
Klikratio verdrievoudigd
Prioderm profiteerde niet alleen van de hoge kijkcijfers van ‘de Luizenmoeder’, maar vooral van de natuurlijke fit met het programma. Hun reclamevideo heeft een completion rate (% uitgekeken) behaald die conform de benchmark vergelijkbaar is met andere van Prioderm- campagnes is. Belangrijker was dat de kijkers een volgende stap zouden zetten en naar de website zouden gaan. Kijkend naar de doorklikratio kunnen we zeggen dat de campagne zijn doelstelling zeker heeft gehaald: deze is namelijk maar liefst 3 keer hoger dan normaal!
Hieruit kunnen we opmaken dat de fit van de commercial inderdaad zeer hoog was met de content van ‘De Luizenmoeder’. Het kiezen van specifieke content binnen een bepaalde context leidt tot het bereiken van de meest geïnteresseerde doelgroep. De video viel op en mensen klikten vaker door naar de website voor meer informatie.
Context targeting 2.0
Context targeting is één van de targetingmogelijkheden van online advertising bij Ster. Dit wordt (met of zonder consent) ingezet op basis van de inhoud van of fit met programma’s. Voorheen werd de context bepaald op basis van genre en programmatitel. Hierdoor konden we op programmaniveau de context targeten. Op afleveringsniveau is dit echter veel specifieker te maken. Een programma kan namelijk per aflevering een ander onderwerp centraal stellen, zoals ‘sport’ of ‘reizen’.
Ster heeft daarom een model gebouwd om de context op basis van exacte inhoud van een aflevering te kunnen bepalen. Door gebruik te maken van de onderliggende 888-ondertiteling en aflevering-beschrijving worden de woorden voorkomend in de aflevering gecodeerd en toegewezen aan bepaalde contexten. Op die manier kunnen wij ervoor zorgen dat de advertentie nog beter aansluit bij de content.
Meer weten over context targeting of de andere (online) advertentiemogelijkheden bij Ster? Neem dan contact op met Claire Alma via claire.alma@ster.nl of 035-6725606.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!