Deze week in het campagnerapport: de nieuwjaarscommercial ‘Altijd Lage Prijs op Groenten’ van Jumbo waarin het bekende supermarktgezin op de gezonde toer gaat. Verder heeft MeMo² de Bring On Tomorrow-commercial van Ford, waarbij het automerk wil inspelen op de vraag naar elektrische auto’s, onder de loep genomen. De campagne van Jumbo is gemaakt door Alfred, terwijl de commercial van Ford afkomstig is van AMV BBDO.
Onderzoek via MeMo²-platform THX.
Voor deze editie van het campagnerapport is door MeMo² gebruik gemaakt van THX, waarmee adverteerders dagelijks kunnen monitoren hoe hun campagnes presteren.
Voor de Ford- en Jumbo-campagne is allereerst de herkenning van de commercials gemeten. Daarnaast worden verschillende stellingen voorgelegd die de waardering van de commercials in kaart brengen. De respondenten kunnen aangeven in hoeverre zij de commercial bij het merk vinden passen, leuk vinden en als geloofwaardig beschouwen. Verder wordt gevraagd in hoeverre de uiting een duidelijke boodschap bevat en hoe onderscheidend de commercial is.
Ford gaat elektrisch op internationaal vlak
37% van de respondenten geeft aan de commercial van Ford eerder te hebben gezien, buiten de vragenlijst van MeMo² om. 57% vindt de uiting van het automerk geloofwaardig, 58% stelt dat de commercial onderscheidend is en 59% denkt dat de campagne goed bij Ford past. Daar komt bij dat 58% de campagne als leuk waardeert. 64% van de deelnemers is van mening dat de campagne van de autofabrikant een duidelijke boodschap heeft.
Melvin van Staalduinen, Communications Manager van Ford: ‘De commercial is onderdeel van een grote campagne die dit jaar Europees gelanceerd wordt. Elke commercial vertelt een eigen verhaal en legt de focus op onze verschuiving richting elektrische modellen.’
Johan Goedhart, Director Product & Platform van MeMo² en verantwoordelijk voor THX., concludeert dat de scores van Ford niet slecht zijn, maar ook niet meteen in het oog springen. ‘Zo vindt iets meer dan de helft dat de commercial goed bij het automerk past en een duidelijke boodschap heeft. De commercial doet het dan ook niet verkeerd, maar er moet wel worden gezegd dat deze campagne zich niet heel erg zal onderscheiden van de concurrentie.’
Jumbo-gezin met goede voornemens
De commercial van Jumbo doet het qua herkenning in ieder geval goed. Zo geeft 77% van de respondenten aan dat zij de tv-commercial van de supermarktketen al een keer eerder, buiten het onderzoek om, hebben gezien. 57% van de respondenten geeft aan de commercial geloofwaardig te vinden, 62% beschouwt de uiting als onderscheidend en 64% is van mening dat de campagne leuk en aansprekend is. Daar komt bij dat 66% van de kijkers vindt dat de commercial een duidelijke boodschap bevat. Tot slot vindt 70% van de deelnemers de nieuwjaarscommercial goed bij Jumbo passen.
Goedhart ziet dat de commercial van Jumbo het ietsje beter doet dan Ford, maar ziet ook gelijkenissen. ‘Hier zien we wederom dat de commercial het niet slecht doet, maar Jumbo zal zich met deze campagne niet per se onderscheiden van de concurrentie.’
Roy van Keulen, Directeur Marketing bij Jumbo Supermarkten, geeft aan dat Jumbo dit seizoen wil focussen op ‘Altijd Lage Prijzen’ en gezonder leven. ‘Onze Jumbo-familie doorleeft dit in onze reclames met onze sporters, zoals Max Verstappen en onze schaats-wielerploeg Team Jumbo-Visma. Samen kunnen we onze expertise op het gebied van gezonde voeding actief uitdragen en onze klanten aansporen om meer te bewegen. In deze commercial was, naast het Jumbo-gezin, een hoofdrol weggelegd voor Tom Dumoulin, de kersverse renner van wielerploeg Jumbo-Visma. In de commercial is te zien hoe Dumoulin op ludieke wijze vader Bas inspireert om het jaar gezond te beginnen met veel lekkere groenten.´
Van Keulen vertelt dat de supermarktketen ook zelf onderzoek laat doen naar de campagne. ´We zien bij deze commercial zeer goede resultaten bij een onderzoeksgroep van 750 personen. De cijfers laten zien dat deze commercial bovengemiddeld goed scoort op humor, duidelijkheid, sympathie, uitgebreid assortiment en geloofwaardigheid. Met een 7,5 als rapportcijfer is deze commercial goed gewaardeerd.’