Lucille Werner Foundation en Everyday Heroes zijn een campagne gestart om aandacht te vragen voor een inclusieve arbeidsmarkt. Hiervoor zijn billboards met daarop opvallende tegenstellingen ingezet.
De samenwerking is tot stand gekomen omdat de organisaties zich inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen zij door werknemers met een arbeidsbeperking te helpen met een specifieke opleiding, een rijbewijs of fiets. De uitingen moeten kandidaten en bedrijven inspireren om op zoek te gaan naar een baan.
Om dit te realiseren zijn billboard verspreid door Nederland met schurende teksten als:
‘Gevraagd: vertaler. Dyslexie? Geen probleem.’
Gevraagd: vakkenvuller. Rolstoel? Geen probleem.’
Autospuiter
Dit zijn realistische voorbeelden volgens de stichtingen. Het heeft namelijk al veel mensen met dit soort beperkingen geholpen aan een baan. Kandidaten kunnen zich opgeven en bedrijven investeren door obstakels voor hen uit de weg te nemen. Zo is bijvoorbeeld een jongen met ADD, genaamd Simon, geholpen aan een leuke baan.
Door zijn beperking duurt het langer voordat hij een vak onder de knie heeft. Veel werkgevers wilden daarom geen tijd en energie in hem steken en zat hij onverhoopt thuis. Maar inmiddels heeft Simon dankzij Everyday Heroes een baan bij een autoschadebedrijf. Hij gaat nu zelfs een opleiding tot autospuiter volgen. Dit soort succesverhalen worden in de campagne ook online en in print gecommuniceerd.
De actie loopt van 9 november tot en met 22 november.
Volwaardig meedoen
Eerder dit jaar lanceerde de website Maakerwerkvan.nu ook een campagne om mensen met een arbeidsbeperking te helpen aan een baan. In de video demonstreren een groep mensen, allen met een beperking, voor een kantoorgebouw. De directeur gluurt door de luxaflex angstig naar buiten. Op de achtergrond klinkt de stem van een vrouw in een rolstoel: 'Wij willen volwaardig meedoen. Wij. Eisen. Werk.'