In nieuwe campagne is Vandebron de ‘eerlijke’ beweging die de energietransitie versnelt

Klanten centraal in merkcampagne die draait om energietransitie en communitygevoel: ‘200.000 willen vooruit’.

Duurzaam energieplatform Vandebron lanceert een nieuwe merkcampagne: ‘200.000 vandebronners willen vooruit’.  

De campagne, ontwikkeld door creatief-bureau Dawn, draait naar zeggen van Vandebron om ‘eerlijke communicatie, afrekenen met greenwashing en de kracht van een community’. Vanaf vandaag zijn de uitingen te zien en horen op tv, radio, online, social media, en outdoor - met rebelse statements in grote steden.

Al sinds de oprichting wil Vandebron de energietransitie versnellen. Eerst door vraag en aanbod van energie aan elkaar te koppelen en later door de energiemarkt op te schudden met een bod op de Amsterdamse kolencentrale aan de Hemweg.

Activistisch

In de nieuwe merkcampagne, die wordt ingesproken door actrice en klant van het eerste uur Jennifer Hofman, wil Vandebron het ‘activistische karakter van het merk en haar klanten’ weer tot leven brengen.

De campagne laat zien dat 200.000 Vandebronners niet willen wachten ‘op aarzelend energiebeleid uit Den Haag’ en ‘niet kiezen voor sjoemelstroom’. Uiteraard is de campagne een uitnodiging voor niet-Vandebronners om mee te doen.

Schimmige certificaten

‘In reclamecampagnes wordt vaak om de hete brij heen gedraaid: alles komt goed als je maar klant wordt’, zegt Isabelle Pasteuning-Cannoo, brandmanager bij Vandebron.

De werkelijkheid is anders volgens haar. ‘Groene energie is schoner, beter en goedkoper, maar heeft ook zijn uitdagingen. Daar moeten we eerlijk over zijn en het als markt niet mooier maken door te sjoemelen en te doen alsof grijze stroom groen is of aardgas te greenwashen met schimmige CO2-certificaten.’

Overheid, bedrijven en consumenten moeten volgens Pasteuning samenwerken om de energietransitie te realiseren. ‘Want alleen samen maken we impact en kunnen we onze missie volbrengen

Uitgesproken vorm

Het is de eerste grote merkcampagne die Dawn weer onder zijn ‘oude’ naam maakt. Een jaar ging het bureau door het leven als Springbok, maar besloot onlangs terug te keren naar het vertrouwde Dawn.

Niek Kessels, creative-director bij Dawn: ‘De markt, het merk en de missie van Vandebron vragen om een opvallende, uitgesproken vorm. Meer craft, meer lef en meer impact..’

Naast de door Dawn ontwikkelde nieuwe strategie en campagne is Springbok verantwoordelijk voor de volledige digitale-marketing-operatie bij Vandebron

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie