De Oudertelefoon lanceert een grootse campagne: ‘Zeg het gewoon. De Oudertelefoon’. De campagne, met niet mis te verstane frustraties en quotes van ouders, is pro bono ontwikkeld en wordt vanaf deze week landelijk uitegerold.
De kindertelefoon bestaat al sinds 1979 en sinds kort is daar De Oudertelefoon. De Oudertelefoon is een anonieme hulpdienst voor ouders en opvoeders die een luisterend oor nodig hebben. Door de Corona-voorschriften en de combinatie van thuiswerken, verzorgen en onderwijs faciliteren, staan momenteel steeds meer ouders onder druk. Dat is volgens de initiatiefnemers terug te zien in de toegenomen cijfers rondom huiselijk geweld en het aantal telefoontjes naar de Kindertelefoon.
Freelancers en media
Met een team van freelancers en diverse media partijen waaronder RTL en QMusic is de campagne ‘Zeg het gewoon. De Oudertelefoon’ binnen een maand van strategie tot PR-campagne uitgerold en nu komt er ook een buitencampagne naast de radio- en tv-commercials.
Taboe doorbreken
Met de campagne ‘Zeg het gewoon’ wil de Oudertelefoon alle ouders aanmoedigen om hun frustraties, angsten en onzekerheden omtrent ouderschap niet op te kroppen, maar juist te delen als het thuis even te veel wordt. In de campagne worden echte quotes gebruikt van ouders en daarmee willen de makers laten zien dat het geen taboe is om als ouder soms negatieve gedachten over je kinderen, je partner of jezelf te hebben.
De Oudertelefoon blijft beschikbaar
Oprichter Rolien Sandelowsky, creatief strateeg: ‘Het is te gek om te zien hoe snel en hoe veel we met elkaar op vrijwillige basis gedaan krijgen. Ik ben ontzettend dankbaar voor de passie waarmee iedereen zich inzet om de Oudertelefoon op de kaart te zetten. We willen natuurlijk zoveel mogelijk ouders bereiken met de dienst, ook na deze Corona-crisis. Door deze fantastische campagne kan heel Nederland nu kennismaken met de Oudertelefoon, dat hadden we anderhalve maand geleden niet kunnen bedenken.’
Training voor vrijwilligers
Volgens Sandelowsky wordt De Oudertelefoon bemand door vrijwilligers met een achtergrond in de zorg, pedagogiek, psychologie en/of coaching. De oprichtster benadrukt dat de vrijwilligers getraind worden om ouders te woord te staan vanuit de oplossingsgerichte gespreksmethodiek. Daarnaast, aldus Sandelowski, zijn diverse bedrijven, waaronder Voys, Zuidbroek Notarissen, De Brauw Blackstone Westbroek, Centraal Beheer en Rabobank, partners die de Oudertelefoon op zakelijk vlak pro bono ondersteunen.