Als je een baanbrekende campagne maakt over het feit dat je product vrij is van conserveringsmiddelen, en je deelt daarmee ook nog een klein tikje uit aan je grote concurrent, dan doe je iets heel erg goed.
Burger King scoort met een wereldwijde campagne die laat zien dat het alle kunstmatige toevoegingen uit zijn hamburgers heeft gehaald. Dit soort campagnes is meestal nogal gedegen en bloedserieus, maar dat is over deze niet te zeggen.
Burger King laat een beschimmelde Whopper zien, gefotografeerd in hoge resolutie, in verschillende stadia van ontbinding. Er staat een datumstempel bij vergezeld van de campagneslogan: The beauty of no artificial preservatives.
De campagne heeft afgetrapt in Scandinavië, waar de Whopper al vrij is van conserveermiddelen, net zoals in de meeste Europese landen en een deel van de VS. Eind dit jaar moeten de Whoppers wereldwijd ontdaan zijn van kunstmatige toevoegingen.
Uiteraard is de schimmel-Whopper een weinig subtiele verwijzing naar een verhaal dat al jaren in verschillende vormen rondzingt over de hamburgers en friet van McDonald’s. Die zouden zo vol zitten met kunstmatige additieven dat ze simpelweg niet vergaan of wegrotten.
IJslandse mythe
Bekend is The Last McDonald's Cheeseburger in IJsland, een hamburger en frietjes die bewaard zouden zijn sinds in 2009 het laatste restaurant van de keten op het eiland sloot. Ze zouden al die jaren intact en schimmelvrij zijn gebleven.
Anderhalf jaar geleden kondigde McDonald’s overigens aan alle toevoegingen te halen uit zijn zeven hamburgers.
Aan de Burger King-campagne werkten drie bureaus samen: INGO, David en Publicis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!