Bij de meeste huiseigenaren is de WOZ-belasting bekend, en dat je bezwaar kunt maken ook. Maar het is minder bekend dat er een grote kans is dat men gemiddeld zo'n €300 teveel betaalt, stelt Eerlijke WOZ, adviseur en specialist in WOZ-waarden.
Naar schatting van dit platform betalen ruim 2 miljoen huiseigenaren teveel belasting door een te hoge WOZ-waarde. De totale jaarlijkse belastingschade bedraagt €393 miljoen. Bovendien vinden veel Nederlanders bezwaar maken 'veel gedoe dat weinig oplevert', waardoor ze moeilijk in beweging te krijgen zijn.
Reden genoeg om een campagne in samenwerking met bureau Pret te ontwikkelen. Duncan Ward, medeoprichter van Eerlijke WOZ: 'Hoe kunnen we mensen wakker schudden en tegelijk de drempel verlagen om actie te ondernemen? Eerlijke WOZ regelt het; 100% van de belastingverlaging is voor de consument en alles is gratis. Het lijkt wel een sprookje!'
Pret wint pitch
Het Amsterdamse reclamebureau Pret, in 2018 opgericht door Talmon Kochheim (oud-directeur VIA) en Pieter van Velsen, heeft recent het Eerlijke WOZ-account gewonnen na een pitch waar 'een aantal bureaus' aan deelnamen. De nieuwe campagne volgt na de 'Betaal je niet blauw'-campagne van Eerlijke WOZ van vorig jaar, destijds ontwikkeld door Glasnost. Het lijkt erop dat met de keuze van Eerlijke WOZ voor Pret een einde is gekomen aan de samenwerking met Glasnost.
De campagne, waarin een ‘sprookje’ centraal staat, loopt in de periode dat mensen hun WOZ-aanslag ontvangen en nog bezwaar kunnen maken. De tv-commercial loopt van maandag 20 februari tot 9 april. De campagne wordt verder uitgerold op social media, radio en outdoor. Pret spreekt van een 'fors campagnebudget' dat is vrijgemaakt
Andere klanten van Pret zijn onder meer Ekoplaza, Almhof en De Slegte. Recent won het bureau ook het account van fietsfabrikant Accell, het nieuwe werk daarvoor moet binnenkort het daglicht zien.