Britse media, merken en mediabureaus hebben campagnes, commercials en advertenties teruggetrokken wegens het overlijden van koningin Elizabeth.
Op de grote nieuwssites zijn geen advertenties en banners te zien, van BBC News, tot Daily Mail en The Guardian. Ook tv-zenders zijn reclamevrij. De grootste commerciële zender ITV heeft ten minste tot zaterdag geen onderbrekingen voor commercials, Channel 4 heeft alle advertenties sponsoring en promoties tijdelijk opgeschort.
Sociale platforms stellen eveneens een stop in op commerciele uitingen in, waarbij Twitter naar verwachting 48 uur lang advertenties in het VK uitschakelt. Snapchat zou media-inkopers over een pauze van 24 uur hebben geinformeerd.
Ook de campagnes via digitale buitenreclame zijn voorlopig opgeschort. JCDecaux, Ocean Outdoor en Clear Channel brachten naar buiten weten 24 uur geen nieuwe advertenties te plaatsen en geen commerciële uitingen op zijn digitale schermen te tonen.
In plaats daarvan laten ze als eerbetoon het officiële portret van de koningin zien van Buckingham Palace.
Maar wat zegt dit over reclame? Is hiermee aangetoond dat reclame in het algemeen als onbehoorlijk wordt beschouwd?