Eyelove adverteert sinds 2011 trouw in grotere dagbladen, maar eind 2017 vonden ze de tijd rijp voor een tv- en radiocampagne. Omdat reclamebureaus volgens hen nooit precies begrepen wat de boodschap was en waar het merk voor stond, besloten ze het zelf te doen. Op 7 januari 2018 werd de commercial opgenomen. Iedereen was zeer enthousiast na de opnamedag en ook na het zien van de eerste montage.
Bij Eyelove zelf stonden ze dan ook te kijken van de reacties op de campagne: hoe kon iets waar zo hard aan was gewerkt zoveel (negatieve) reacties oproepen? “Ik had absolúút niet het idee dat dit als een irritante commercial zou worden ervaren. Mensen ergeren is dus ook absoluut niet de insteek geweest”, aldus Paul Berkelmans, directeur van Eyelove. “Maar we vonden dat, nu we die commercial eenmaal hebben gemaakt, we ‘m flink gaan uitzenden ook.”
Inzet radio én tv
Flink uitzenden, dat hebben ze gedaan. De spot heeft alleen bij Ster op radio én televisie gedraaid. Niet alleen is het een slimme zet geweest om een combinatie van mediumtypen in te zetten, maar ook om een koppeling te maken tussen de radio- en tv-uiting. Doel van deze koppeling is dat de consument bij het horen van de radiocommercial de tv-commercial voor zich ziet: het visual transfer-effect.
Met spots die vaak uitgezonden werden op primetime bij bereiksprogramma’s (zoals De Luizenmoeder en het NOS Journaal) en in reclameblokken rondom grote evenementen (Olympische Winterspelen, WK Voetbal) zijn er veel Nederlandse consumenten bereikt. In totaal heeft Eyelove met hun campagne zelfs 96% procent van hun doelgroep (50-plussers) bereikt, en hebben zo’n 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar of ouder de spot minimaal één keer gezien.
Ook is de naamsbekendheid van Eyelove flink gestegen. En ‘flink gestegen’ is eigenlijk nog een understatement.
Wat leverde de campagne op?
Samen met Ster heeft Eyelove drie keer onderzoek uitgevoerd naar hun bekendheid. Zo kon de verandering goed bijgehouden worden. Zelf heeft Eyelove ook veel gebruikgemaakt van de klantportal van Ster, om de campagne te monitoren en te kijken wanneer de spots precies uitgezonden werden. Bekijk de gehele case
Een kijkje in de toekomst
Naamsbekendheid opbouwen is Eyelove in ieder geval gelukt. Natuurlijk is het daarnaast ook belangrijk om merkvoorkeur te creëren en uiteindelijk (meer) brillen te verkopen. Er is samen met Ster een AdMeasure gedaan om te onderzoeken welk effect hun commercial heeft op deze doelstellingen. Met die kennis en een fantastische naamsbekendheid gaat Eyelove verder bouwen aan een impactvolle marketing- en mediastrategie.
Wat je doelstellingen ook zijn, wij willen je graag helpen met impact maken. Je commercial laten testen met onze AdMeasure? Of je campagnes monitoren in de Klantportal? Neem dan contact op met research consultant Noortje Lankhaar (noortje.lankhaar@ster.nl) voor alle mogelijkheden.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
great way to improve your health and can be just a few small changes away.