Een blauw en wollig monster, om Nederlandse ondernemers te waarschuwen voor de gevolgen van brexit. De ludieke campagne van het ministerie van Buitenlandse Zaken (bureau: The Odd Shop), die verwijst naar het 'Brexitloket', valt niet alleen in Nederland op. Onder meer de BBC bericht er donderdag over.
Niet in de weg
'Zorg dat brexit jou niet in de weg zit...of ligt', adviseert minister Stef Blok op Twitter. Op de foto bij het bericht ligt de 'brexitmuppet', zoals hij op Twitter is gedoopt, op een bureau. Achter het bureau de minister, met een verbaasde blik en zijn armen in de lucht.
Melig
Ook minister en vicepremier Hugo de Jonge mengt zich in de meligheid. 'Stef? Geef even een teken van leven zodat we zeker weten dat het goed is afgelopen! (wie van de collega's zit eigenlijk in het pak?)', twittert hij.
Journalisten uit binnen- en buitenland kunnen hun lol niet op. 'Oh mijn god, de Nederlandse regering heeft eindelijk zijn brexitmuppet onthuld', twittert Danny Kemp van persbureau AFP. 'De muppet is die blauwe...de andere kerel is minister van Buitenlandse Zaken @ministerblok.'
Nodig
Volgens het betrokken reclamebureau is de campagne nodig, omdat een groot deel van de ondernemers nog niet met Brexit bezig is. 'Onderzoek laat zien dat driekwart van de ondernemers nog niet goed is voorbereid op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Veel van hen onderschatten de gevolgen en denken dat Brexit hen niet zal raken.'
Maar Brexit kan ondernemers volgens het ministerie behoorlijk in de weg zitten, ook al verwachten ze dat in eerste instantie niet. De 'Brexitmuppet' moet dat verbeelden. 'Hij zit ondernemers letterlijk in de weg bij hun business.'
In de praktijk kunnen ondernemers te maken krijgen met producten die langer bij de douane blijven staan, met Britse certificaten en licenties die straks misschien niet meer geldig zijn en mogelijk met een nieuwe digitale grens voor dataverkeer.
The Odd Shop stelde vast dat er bij ondernemers een sterke ‘optimisme bias’ aanwezig is. Enola van Maarseveen, die bij het bureau de rol van gedragswetenschapster vervult: 'Ze onderschatten de gevolgen van de Brexit en denken dat het hen niet zal raken. Dit kan worden tegengegaan door de gevolgen zo concreet en persoonlijk mogelijk te communiceren.'
Daarnaast is bij ondernemers volgens haar een sterke sociale norm aanwezig. 'Ze kijken naar elkaar en wachten af tot anderen in actie komen. Om deze norm te keren, zetten we binnen de campagne ook branche specifieke testimonials in die laten zien hoe aanverwante bedrijven zich voorbereiden.'
Om te voorkomen dat Brexit ook hun bedrijf in de weg zit, kunnen ondernemers op brexitloket.nl de Brexit Impact Scan doen. Aan de hand van deze online bedrijfsscan kunnen zij eenvoudig controleren of Brexit voor hun onderneming gevolgen gaat hebben en wat ze moeten doen om zich hier op voor te bereiden.
Publiek
Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de EU stapt, volgt ook een campagne voor algemeen publiek. Brexit zal dan ook mogelijk vervelende gevolgen gaan hebben voor bijvoorbeeld reizigers van en naar het Verenigd Koninkrijk.
Credits
Titel: Zorg dat Brexit je niet in de weg zit.
Klant: Rijksoverheid
Eindverantwoordelijke klant: Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie VWS
Bureau: The Odd Shop
Account: Oscar Hamming, Iris Veenstra, Josefien Homan
Strategie: Enola van Maarseveen, Hans van Gils
Creatie: Tim Visser, Thomas Overweg
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Character production: Franziska Loeding
Geluid: Sounds like film
Content & Social Strategy: Paul Hilbink
Design: Bas Aarse
Post productie: Magic!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!