Ketenorganisatie Bionext lanceerde maandag een driejarige campagne om biologisch eten te stimuleren. De commercial prijst niet alleen een bewuste leefstijl aan, maar is ook ter promotie van het bio-label van de Europese Unie. Gisteren kwam RTL met het nieuws naar buiten dat honderden producten onterecht zo’n label hebben gekregen. Wat betekent dat voor de campagne?
Lekker voor je
De video begint met een vrouw die terugkomt van boodschappen doen. Ze heeft een linnen tas met de tekst ‘bio lekker voor je’, die vol zit met biologische producten. ‘We houden allemaal van lekker eten’, zegt de voice-over. ‘Lekker vers, lekker puur, en vooral lekkere trek.’ Vervolgens komen er shots voorbij van mensen die zichtbaar gelukkig een bio-product in hun mond stoppen. Het spotje eindigt met de tekst: ‘Hoe maak jij vandaag een verschil? Bio lekker voor je.’
Vanzelfsprekend
De campagne, gefinancierd met steun van de Europese Unie en gemaakt door campagnebureau Food Cabinet, moet biologisch eten vanzelfsprekender maken. Sebastiaan Aalst, partner en strategisch directeur bij Food Cabinet, zegt dat te willen bereiken middels sociale media, een speciale website en de organisatie gaat meetups organiseren. ‘Op sociale media delen we recepten en interviews met biologische boeren. Tijdens de meetups gaan we inhoudelijk met het publiek in gesprek over dit onderwerp.'
Van incidenteel naar structureel
Het is toch best wel een klus om Nederland anders te laten eten. Hoe wil Bionext dat bereiken? ‘Dat is zeker niet gemakkelijk’, antwoordt Aalst. Hij zegt dat uit onderzoek van Bionext blijkt dat zeven op de tien consumenten (71 procent) een deel van hun boodschappen biologisch koopt. Hun voornaamste drijfveren zijn: zorg voor het milieu, een breder assortiment, gezondheid en smaak. Aalst: ‘De voornaamste uitdaging is: hoe zorg je ervoor dat de groep die nu incidenteel bio-producten koopt, het structureel gaat aanschaffen? Dat willen wij bereiken door te laten zien dat biologisch past bij een bewuste leefstijl. Als je voor deze producten kiest, dan zet je niet alleen dierenwelzijn centraal, maar ook het milieu; het is een totaalpakket.’
Daarnaast zijn mensen in bepaalde levensfases ook vatbaarder deze leefstijl. ‘Bijvoorbeeld als iemand kinderen krijgt of net is afgestudeerd. Daar spelen we op in tijdens de meetups’, aldus Aalst. De campagne richt zich niet specifiek op millennials, een groep die biologische voeding wel kan waarderen. ‘Wij richten ons op diegenen die bewust leven. Natuurlijk, hoogopgeleide jonge mensen vormen een grote groep, maar daar beperken we ons niet tot.'
Keurmerk onder vuur
Gisteren liet RTL weten dat honderden producten onterecht als biologisch zijn verkocht. Een op de tien biologisch gecertificeerde boeren zouden niet aan alle eisen voldoen. Wat betekent dit voor de campagne, aangezien die ook het biologisch keurmerk van de Europese Unie promoot? Aalst: ‘RTL focust vooral op waar het niet goed gaat. Terwijl een overgroot deel van de boeren wel goed scoort. De controles van toezichthouder Skal zijn erg streng, waardoor het voor sommigen lastig is om aan al die eisen te voldoen.’
Hij blijft achter de campagne staan, omdat Skal de instrumenten heeft om in te grijpen. ‘Ik ben blij dat dit keurmerk gebonden is aan een wettelijk kader. Als boeren zich daar niet aan houden, kun je ingrijpen door het certificaat af te pakken. De sector zit nu middenin de discussie: moeten we het biologisch certificaat sneller afpakken of mogen boeren ook de tijd krijgen om bepaalde fouten te herstellen? De strategie van de campagne wordt in ieder geval niet aangepast.’