Met het nieuwe jaar en bijbehorende goede voornemens voor de deur lanceert bierbrouwerij Uiltje Brewing Company een nieuwe en zijn eerste grote biercommercial. Dat klinkt niet als een logische combinatie, ware het niet dat de reclame draait om een biertje met 0.2 procent alcohol en weinig calorieën. Een biertje dat wel heel letterlijk ten prooi valt aan kantoormedewerkers en een hockeyteam.
Een roedel bierblikken
In de commercial, die vandaag live gaat, is een ‘roedel’ Uiltje Suberb-Owl’s te zien in de Nederlandse natuur. De roedel wordt vervolgens opgejaagd door kantoorpersoneel dat lunchpauze houdt en één bierblik weet te grijpen. Wat rest is een ingedeukt en leeg bierblik en een rouwende roedel. Die vervolgens alweer moet rennen omdat een dameshockeyteam de achtervolging inzet. ‘Ik heb de commercial nu denk ik 37 keer gezien en moet nog steeds lachen’, vertelt Bart van Kleef, Head of Marketing & Branding van Uiltje in gesprek met Adformatie.
Holy Fools
Het is dan ook een absurd gezicht: zes volwassen mannen en vrouwen die verkleed als bierblik door de Soesterduinen rennen, met een groep zakenlui in hun kielzog. Het Amsterdamse videoproductiebedrijf Holy Fools is verantwoordelijk voor de commercial, nadat het Uiltje eerder benaderde voor een samenwerking. Na een serie gesprekken leverde Holy Fools een script aan voor de bovenstaande video. Van Kleef was direct om, blikt hij terug. Het script werd uitgewerkt en Holy Fools regelde onder meer acteurs en een kostuummaker voor de bierblikpakken. ‘Dat was erg fijn, want als kleinere bierbrouwerij hadden wij geen ervaring met een grote commercial.’
Autonoom binnen Swinkels
Uiltje heeft dertig fte's in dienst, waarvan vijftien met kantoorfuncties. Wat ook hielp, zegt Van Kleef, is dat zijn kleine team achter de schermen kon sparren met het grotere team van Swinkels Family Brewers – de brouwer van onder andere Bavaria en Cornet nam Uiltje in april over . ‘Zij hebben veel kennis rondom marketingcampagnes en konden ons van A tot Z helpen.’ Uiltje heeft als autonoom onderdeel binnen het bedrijf overigens volledige vrijheid over zijn marketingstrategie.
Zichtbaarheid
De commercial is vanaf vandaag zichtbaar op online kanalen via bannering, pre-roll en de sociale media van Uiltje. Op digitale borden rondom Albert Heijn-filialen kan de commercial zichtbaar zijn met een langer einde dat aangeeft dat het bier bij de supermarktketen te koop is. Uiltje voert campagne tot minimaal eind januari en heeft een jaar de rechten op de video.
En die verkleedpakken? ‘Twee zijn er op de draaidag gesneuveld omdat ze besprongen zijn. De andere vier trekken we wel eens op kantoor aan, dan hebben we enorme lol’, lacht Van Kleef. ‘Dat is ook in de stijl van de commercial: mensen moeten erom kunnen lachen, want entertainment is één van onze kernwaarden.’