De grens tussen mens en dier is aan het vervagen. Dieren worden steeds vaker als wezens met denkvermogen en persoonlijkheid. Zo begrijpen we dieren beter en dat helpt ons om de relaties tussen mensen beter te begrijpen. Bijkomend voordeel: het biedt reclamemakers een enorm creatief potentieel, toch? Kom er maar in databeessie.
DDB & Tribal leunt op ervaring, maar leent ook slim van derden. Zo werd de eigenzinnigheid van een Franse mastiff ontdekt in de Tom Hanks-klassieker ‘Turner & Hooch’. Een geruststelling voor alle dierenliefhebbers: no animals were harmed on this shoot dankzij de special FX van Postoffice. Geproduceerd door Annomann onder regie van Jeroen Annokkeé.
2. Kat in 't bakkie
Sommige songs zijn onlosmakelijk verbonden met films. Ik noem Born Slippy, My heart will go on en Eye of the tiger. De film ‘Dirty Dancing’ mag na deze commercial wellicht afstand doen van de track Hungry eyes.
In de productiewereld verafschuwen we de 3 B’s (baby’s, bejaarden en beesten). Als je althans een beetje controle wilt behouden, vraag dan niet teveel van deze wispelturige cast. Het concept van AMV BBDO werd dan ook slim geproduceerd door Smuggler met wat SFX-hulp van The Mill. De regie was in de handen van Guy Shelmerdine.
3. Zo vrij als een vogel
Bij krediet denk je al snel aan een molensteen om je nek. De Britse hypotheker L&C Mortgages belicht dit van een andere kant. Jij bent de zwaan, elegant zwemmend over rimpelloos water. Wij zijn de benen die al het harde werk doen, zodat jij onbezorgd door het leven glijdt.
Een zorgeloos leven mét klasse wordt door Fold7 naadloos verbonden met een hypotheker die jou begrijpt. Het 3D-werk van Future Deluxe is, nou ja, heerlijk deluxe.
4. De pechvogel
Ik schreef al eens eerder over de kracht van de Britse kerstreclames. Afgelopen jaar was T-Mobile sterk vertegenwoordigd met het sprookje van de twee ganzen (met een verrassend einde).
Jung von Matt toonde zich een bekwaam bureau door de Engelse kersttradities (sprookjes in rijmvorm en ganzengerecht) te verbinden met de USP van T-Mobile. Ik ben wel nieuwsgierig naar de keuze voor zwart-wit. Bij Kerst denk ik eerder aan een warme grading. Wellicht is het antwoord te vinden in het bitterzoete einde. De productie was in handen van PPM Films met Filip Nilsson als regisseur.
5. Tortelduif of geile beer?
Je zou het niet verwachten, maar een gordeldier past in de tweede categorie en swipet vingervlug naar de volgende date.
Productiehuis House Special splitste zich enkele jaren geleden af van het bekende LAIKA om zich te focussen op het commerciële werk. Speelden zij voor de M&M-reclames in op (het gebrek aan) intelligentie, ditmaal zoeken zij de humor in een persiflage op de documentaire. De Amerikaanse producent switcht slim van accent en gebruikt een sound-a-like van David Attenborough voor een ‘Earth’-achtige allure. Alhoewel ik de armadillo van ManvsMachine een stuk geloofwaardiger vind, excelleert House Special in de storyline.
6. Follow the rabbit
In 1999 maakte ‘The Matrix’ al een mooie verwijzing naar ‘Alice in Wonderland’. Bij de versie van mobiel netwerkleverancier O2 draait het niet om één konijn, maar om een heus leger van haas-achtigen.
De kern van al deze bewerkingen blijft hetzelfde: je kunt simpelweg niet om (de verleiding) heen. Sterker nog, het brengt je op plaatsen waar je normaliter niet zou komen. Met het script van VCCP - en executie van John Masden - brengt O2 een verfrissende ode aan het kinderboek van Lewis Carroll.
Als één schaap over de dam is...
Merken zoals Samsung en Sony volgden gretig het voorbeeld van de bovenstaande campagnes. Op mijn wekelijkse blog behandelde ik soortgelijke commercials van de aap tot de zebravlieg. Volgende maand volgt er weer een nieuwe Monthly Motion.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!