Premium

Amsterdam&partners is trots, ASN Bank heeft (weer) groene bedoelingen en meer campagnenieuws

Ook techmerk ASML en Museum Nemo presenteren opvallend creatief werk. Bekijk hier de beste campagnes van week 5.

Amsterdam&partners brengt 'trotse Amsterdammers' in beeld

ASN Bank komt met vervolg op 'Groene bedoelingen' 

ASN Bank lanceert een nieuwe campagne waarmee duidelijk gemaakt moet worden dat duurzaamheid 'zelfs bereikbaar is voor mensen die denken dat het veel moeite kost'. Het betreft het vervolg op de langer lopende 'Goede bedoelingen'-strategie van de bank, die vorig jaar in samenwerking met Selmore en Ambassadors werd gelanceerd. 

Het zijn ditmaal de Voorloopvogel en de Luiaard die in de campagne centraal staan. Twee totaal verschillende karakters, maar met dezelfde duurzame intentie, aldus ASN Bank. 

Vorig jaar introduceerde ASN Bank een nieuwe strategie om 'duurzaamheid bereikbaar te maken voor iedereen'. ASN: 'Daarmee wordt de nadruk gelegd op de intenties die mensen hebben om duurzaam te doen. Want hoe groot of klein die ook zijn, iedereen is welkom. De realiteit is dat nog steeds veel mensen afhaken wanneer ze daadwerkelijk de stap naar duurzaamheid moeten zetten. Dat willen we wegnemen.'

Credits:
ASN Bank: Renée Ras, Anke Veldhuizen, Noortje Krakers, Margot Bouwman
Bureau: Selmore Creative Agency
Productiemaatschappij: Ambassadors
Muziek & geluid: Public Audio
Gedragswetenschap: Ben van Hamersveld
 

Museum Nemo: dit kun je doen om héél oud te worden

Het Nemo Science Museum laat in de nieuwe tentoonstelling 'Living Looonger' zien hoe ver mensen gaan om 'heel oud' te worden. In de campagne, ontwikkeld door KesselsKramer, deelt het museum een aantal 'life hacks' waarmee men kan proberen om zo lang mogelijk te leven.

Nemo: 'Gelukkig zijn, risico's vermijden, knuffelen, genoeg slapen. Als je dat iedere dag zou doen, kun je misschien wel heel oud worden. De life hacks zijn onderdeel van de tentoonstelling die gaat over ouder worden, jong blijven en sterfelijk zijn.'

Maartje Slijpen, creative director KesselsKramer: 'Wie gaat zoeken naar dingen die je kunt doen om lang en gezond oud te worden, stuit op een oneindige lijst aan strategieën. Het één nog vreemder dan de ander. De absurditeit van die gedachte staat centraal in de campagne.'

Om die absurditeit in de vorm te benadrukken, werkte KesselsKramer samen met kunstenaar Lisa Schamlé en illustrator Francesca Albergo. Zij maakten illustraties die moeten uitbeelden dat mensen heel ver gaan om langer te leven. 

De life hacks worden verspreid via outdoor, radio en online uitingen. De tentoonstelling loopt tot januari 2025. 

Credits:
Klant: Nemo Science Museum
Bureau: KesselsKramer
Fotografie: Lisa Schamlé
Illustraties: Francesca Albergo
 

Amsterdam&partners brengt 'trotse Amsterdammers' in beeld

De publiek-private stichting Amsterdam&partners (voorheen Iamsterdam) lanceert de campagne 'Amsterdam verruimt je blik'. Doel is om de 'trots van Amsterdammers op hun stad' te vergroten. In de campagne, die is ontwikkeld door Dentsu Creative, spelen twaalf bijzondere Amsterdammers de hoofdrol. 

Geerte Udo, directeur Amsterdam&partners: 'We hopen met hun verhalen bewoners te inspireren, te laten nadenken en hun blik te verruimen. Elk perspectief was welkom, er is geen goed of fout. Het resultaat is een campagne die Amsterdammers nog meer -of weer- trots laat zijn op hun stad.'

In de campagne zien we onder meer Nicky Castricum die acht jaar geleden Mot in Mokum lanceerde; een verzameling vlindertuinen in Amsterdam die bijdragen aan de biodiversiteit. Ook maken we kennis met Abdelhamid Idrissi, oprichter van Studiezalen, een stichting die een begeleidingsplek biedt aan scholieren in kwetsbare wijken in de stad. 

De campagne is tot medio april zichtbaar in de stad en bestaat uit inzet van tram, outdoor, bioscoop en online kanalen. 

Merkfilm van ASML volledig door AI gemaakt

Hoewel de naam ASML nog lang niet bij iedereen een belletje doet rinkelen, is de Brabantse producent van machines voor computerchips door zijn koppositie in die wereld een van de drie meest waardevolle beursbedrijven in Europa. Om de naamsbekendheid te vergroten, lanceert ASML nu een merkfilm. In de film zien we het verband tussen vroegere grote denkers, computerchips en digitale mogelijkheden.

Bijzonder aan de film is dat er geen echte beelden in zitten. Medewerkers hebben totaal 1963 opdrachten (prompts) aan het programma Midjourney gegeven, waar in totaal 7852 digitale beelden uitgekomen zijn. Die beelden zijn bewerkt door meer dan negenhonderd computers, waarna het programma RunwayAI er een film van bijna 26 duizend frames van gemaakt heeft. 

De campagne is ontwikkeld door LePub Amsterdam.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie