De Amsterdamse dierentuin komt met een luisterthriller ‘Moord in Artis’. Middels een applicatie wordt de bezoeker door het schemerige park geleid. Op deze manier wil Artis niet alleen het bezoekersaantal tijdens de wintermaanden stimuleren, maar ook een nieuwe doelgroep aanspreken. De thriller is door bureau Dawn ontwikkeld.
‘Wij willen mensen zonder kinderen aantrekken’, licht Jurian van der Hoeven, strateeg bij Dawn toe. ‘Met de applicatie ervaren zij het park op een nieuwe manier. Het is de bedoeling dat een dagje dierentuin voor hen hetzelfde wordt als een avondje bioscoop. De ticketprijs is tijdens de wintermaanden ook verlaagd.’
Verdwenen journalist
Bezoekers kunnen tijdens hun bezoek de applicatie ‘Moord in Artis’ downloaden en het verhaal begint. De app geeft de looprichting aan de via de GPS. Je volgt een telefoongesprek tussen een journalist en zijn stagiair die onderzoek doen naar onverklaarbare geluiden in het park. Ineens verdwijnt de verslaggever en begint het mysterie.
'In de app zit een ingebouwde 3D-techniek, waardoor de omgevingsgeluiden realistisch overkomen', vervolgt Van der Hoeven. 'Je hoort op een realistische manier uilen roepen, fazanten door de struiken ritselen en wolven huilen. Ook hebben we historische feitjes over Artis in het verhaal verwerkt, waardoor luisteraars het park beter leren kennen. Op deze manier verbinden we storytelling, experience en technologie met elkaar.'
De moordmysterie is te beleven van 1 november 2018 tot 6 januari 2019 tussen 15.30 en 18.00 uur. In die periode blijft het park een uur langer open dan normaal. Het meenemen van oordopjes en een voldoende opgeladen smartphone is essentieel.
Credits
Strategie, concept en executie: Dawn
Technische realisatie: Next Empire
Sound Design: SoundCircus, Feike de Wit
Campagne: Dawn
Trailer: EyeForce, Stijn Waterman
PR: Hagens PR