Op digitale advertentieschermen in Amsterdamse metrostations is sinds deze week een uiting zichtbaar over de gevaren van gokverslaving. De uiting, met de tekst 'Verspeel je leven niet', is een initiatief van creatief bureau FCB Amsterdam en valt op tussen de vele advertenties die legaal gokken juist promoten. Op de digitale borden is ook de naam Pas op Gamen en Gokken te zien, een preventieorganisatie.
Statement maken
Het idee voor de tegendraadse actie ontstond nadat FCB Amsterdam mediaruimte won in de CS Digital Media Competitie. 'Ik heb persoonlijk moeite met commerciële activiteiten die bedoeld zijn om jongeren bijna ongemerkt in een verslaving te laten glijden', vertelt Massimo van der Plas, mede-eigenaar en cco van FCB Amsterdam in gesprek met Adformatie. 'De tsunami aan campagnes voor legale gokwebsites die we sinds vorig jaar zien, is daar naar mijn mening een voorbeeld van. Wij zijn een commercieel bedrijf dat graag commercieel werkt maar, maar zetten onze ‘veranderkracht’ ook in voor goede doelen via FCB For Good.’ Van der Plas benadrukt meermaals dat deze activatie geen advertentie tegen gokken of een antireclame is.
Samenwerken
De uiting in de metro's is de komende weken te zien op verschillende metrostations in Amsterdam. De campagne is echt teamwork, benadrukken de betrokkenen. FCB Amsterdam-creatives Niek van Beek en Bas den Bode kwamen met het idee, Van der Plas schreef de tekst en freelance copywriter en Martijn de Vreeze (vroeger zelf gokverslaafd) bekeek de campagne voor activatie om zijn mening over de toon te geven. Marcell Ott van CS Digital Media bracht het eindresultaat op de schermen.
Op LinkedIn reageren veel mensen enthousiast over de opvallende uiting. Ze noemen het ‘vet’, ‘een verrijking van het straatbeeld’ of ‘eindelijk een krachtig tegengeluid tegen de Koning Toto’s van tegenwoordig’.
Online gokken staat in de belangstelling
Er is in Nederland veel te doen om legaal online gokken. Dat mag sinds het najaar van 2021 en sindsdien adverteren gokwebsites op grote schaal op alle mogelijke platformen. Zelfregulering via overheidsafspraken om te stoppen met adverteren op abri's werkt niet goed omdat nieuwkomers de afspraken naast zich neerleggen.
Omdat het aantal Nederlands dat online gok sinds de legalisering fors gestegen is, werkt de verantwoordelijk minister aan wetgeving die reclame rondom gokken verbiedt. Die wetgeving is er voorlopig nog niet. Adverteerders en tv-zenders reageerden verbolgen op het aanstaande verbod. Wel heeft de minister afgedwongen dat gokbedrijven sinds 1 juli geen BN'ers meer mogen gebruiken in gokreclames.