Een belangrijke doelstelling voor C&A is het creëren van meer winkelbezoek in de vestigingen. Door grote concurrentie, toename van het online kopen van kleding én het feit dat mensen in de offline wereld steeds gerichter gaan winkelen, is dat geen makkelijke opgave. Met de combinatie van OOH en mobiele locatie data én door de variatie in boodschap hebben we de dalende trend in winkelbezoek weten om te keren. De secundaire doelstelling was het verhogen van de brand- & product awareness.
Doel
Bij een audience-first aanpak is het cruciaal om te begrijpen hoe fashion shoppers in de echte wereld bewegen. Door de samenwerking met een hyper-locatie technologiepartner, waren we in staat om een geïntegreerde oplossing te bouwen die OOH combineert met Mobile programmatic. Wij hebben maatwerk geo-fences en polygonen rond alle deelnemende winkels getekend. Op deze manier kunnen we zeggen of iemand zich in de winkel of buiten op de parkeerplaats bevindt. Daarnaast hebben we ook geografische omheiningen getekend rond alle OOH-objecten. Op deze manier kunnen wij mensen in de buurt met een andere boodschap bereiken en tegelijkertijd OOH-inzichten verkrijgen. Daarna profileerden we consumenten op basis van hun historische locatiegedrag. Denk hierbij aan winkelbezoeken uit het verleden bij de C&A of concurrenten. Deze relevante doelgroep segmenten hebben wij toegevoegd aan de campagne ten behoeve van de awareness doelstelling. Tenslotte hebben we mobiel geoptimaliseerde rich media creatives gemaakt met locators en vertical video. Elk contactpunt werd hierdoor getransformeerd in een relevante merkervaring van hoge kwaliteit.
Innovatie
Locatie targeting kennen wij al langer maar werd in het verleden niet zo nauwkeurig uitgevoerd als in dit geval. Daarnaast is het rapporteren van het effect op de business vaak nog de grootste uitdaging. Wij hebben aangetoond dat de inzet van OOH & Mobiel een positief effect heeft op het winkelbezoek van C&A. Van de 123 winkels hebben 70 meegedaan aan de campagne. De overige 53 winkels waren de controlegroep. De resultaten liegen er niet om: 26% uplift voor de 70 winkels met een OOH campagne versus de 53 winkels zonder OOH. 40% uplift voor de combinatie met mobiel. Daarnaast hebben we ook de geïndexeerde sales cijfers ontvangen. Hierin zien wij een uplift van 13% in de 70 winkels die hebben meegedaan aan de campagne versus de overige 53 winkels.
Resultaten
+26%
Footfall uplift voor die personen die OOH hebben gezien
+40%
Footfall uplift voor hen die OOH én mobiel hebben gezien
13%
Sales uplift in de 70 deelnemende winkels
6.7%
Engagement rate van de uitingen (6 x hoger dan benchmark in retail)
Deze case leverde ons een AMMA nominatie op!
Samenwerkende DAN bureaus: Carat, Posterscope en Isobar.
Carat, Posterscope en Isobar zijn onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). DAN is één van de grootste internationale netwerken van media-, marketing- en communicatiebureaus. We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. Gezamenlijk werken we aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!