Albert Heijn brengt zijn hamsters weer terug. Het ‘tweede-product-gratis-actie-mechanisme’ was promotie non grata nadat ‘hamsteren’ een slechte naam kreeg doordat boodschappers hele supermarkten leeghamsterden uit angst voor tekorten.
De huidige inflatie, vooral veroorzaakt door torenhoge energieprijzen (lees: vertienvoudigde gasprijzen), wordt door grote groepen in onze samenleving gevoeld in de portemonnee. Betaalbare boodschappen staan bij lage – en middeninkomens bovenaan de prioriteitenlijst, tijd om de hamsters weer in te vliegen. Dit is de commercial (bureau: TBWA\Neboko):
Prijsfavorieten
De hamsters passen in een bredere strategie die het gezinnen (en andere boodschappers) makkelijker zou moeten maken. Recent maakte de Zaanse super al gewag van de ruime keuze, niet alleen op gebied van assortiment, maar ook op prijs. De ‘Prijsfavorieten’ werden weer eens uitgelicht, onder meer middels een buitenreclamecampagne. Albert Heijn claimt dat het er inmiddels 1500 zijn. Prijsfavorieten? ‘Dit zijn eigen-merkproducten van topkwaliteit voor voordelige prijzen, te herkennen aan het blauwe duimpje. Van bananen tot pindakaas en van wasmiddel tot stroopwafels. Producten worden speciaal geselecteerd op veel gekochte producten door gezinnen met kinderen.’
Neemt Albert Heijn zelf voldoende inflatiepijn?
Terwijl veel gezinnen, consumenten, het moeilijk hebben als gevolg van de torenhoge inflatie, zijn het bedrijven als Albert Heijn (energieleveranciers al helemaal), die ervan profiteren. Tuur Elzinga, voorzitter van de FNV, zei althans onlangs bij Nieuwsuur dat bedrijven recordwinsten behalen ‘over de rug van burgers’. Daar is volgens Ahold-topman Frans Muller niets van waar. Ook al zag Ahold zijn omzet tussen april en juni toenemen tot 21,5 miljard euro (omgerekend naar een jaar, een toename van 15 procent), profiteert Ahold-dochter Albert Heijn volgens hem niet van die inflatie. Muller vindt zelfs dat Albert Heijn een dempende rol speelt in het complete inflatieplaatje.
Het bewijs dat Ahold een deel van de inflatiepijn zelf absorbeert, is volgens Muller de afgenomen brutowinst afgezet tegen de omzet. Die is in een jaar afgenomen van 4,4 naar 4,2 procent (-0,2 procent).
De nieuwe Hamster-commercial en bijbehorende campagne is vanaf 28 augustus te zien en te horen op televisie, social media en in de Albert Heijn winkels.
Credits
Klant: Albert Heijn
Bureau: TBWA\NEBOKO
Co-Productie: Ambassadors, Holy Fools en Vidiboko
Postproductie: Ambassadors
Music & Sound: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company
https://wnl.tv/2022/08/10/inflatie-zit-niet-iedereen-dwars-moederbedrijf-albert-heijn-boekt-grote-winst/