Slogans om toeristen te trekken heb je in allerlei soorten en maten. Een greep uit het assortiment: ‘Open to the New Shades’ (Thailand), ‘Honestly, it’s not for everyone’ (Nebraska) en ‘G-spot of Europe’ (Vilnius). Het ministerie van toerisme in Albanië heeft zich vast afgevraagd: hoe kunnen we Vilnius overtreffen? En komt met de dubbelzinnige slagzin: ‘Be Taken by Albania’.
De zin is, hoe zullen we het noemen... anders. ‘Be Taken by Albania’ kan grofweg twee dingen betekenen: ‘Laat je overweldigen door Albanië’, en: ‘Laat je ontvoeren door Albanië’. Grote kans dat men aan de laatste optie denkt, vooral omdat Albanië regelmatig in de spotlights staat met betrekking tot criminaliteit.
Toevluchtsoord
Een blik op de website leert dat de dubbelzinnigheid met opzet is. Sterker nog: Albanië windt er geen doekjes om en geeft ruimhartig toe dat het land bekend staat als toevluchtsoord voor criminelen, misdadigers en gangsters. De bedenkers doen er nog een schepje bovenop, en refereren aan een beroemde ontvoeringsfilm ‘Taken’ met Liam Neeson in de hoofdrol, waarin hij naar Albanië reist om zijn ontvoerde dochter uit handen van sekshandelaren te redden.
Appeltje schillen
Het land is zelfs een petitie, inclusief video (te zien hieronder), gestart om Neeson over te halen om naar Albanië te komen. In het filmpje zegt een 'doorgewinterde' Albanees: ‘Hey Liam, wij houden van je films en denken dat je erg getalenteerd bent. Maar we hebben nog een appeltje met je te schillen. Jij laat mensen denken dat wij Albanezen criminelen zijn die dochters ontvoeren.’ Vervolgens laat het spotje, met een knipoog naar Neeson, allerlei positieve eigenschappen van Albanezen en hun land zien.
Gratis publiciteit
De actie is ludiek bedoeld, maar het pijnlijke is dat Albanië kampt met serieuze problemen rondom mensenhandel. Taken heeft een cultstatus op internet, maar je kunt je afvragen: schrikt deze campagne toeristen niet juist af? En is mensenhandel wel geschikte stof voor grappen en grollen?
Dan hebben we het nog niet eens over de stortvloed aan kritiek die Neeson kreeg naar aanleiding van een interview, waarin hij deelde dat zijn vriendin is verkracht door een 'zwarte klootzak’ en dat hij de dader met een koevoet wil vermoorden.
De achterliggende reclameboodschap is dat landen met een dubieuze reputatie vaak een ruwe diamant zijn; ze zijn puur en niet nog verpest door overtoerisme. Maar omdat op deze manier te benadrukken, is wellicht wat ver gezocht. Er is ook een lichtpuntje: de campagne krijgt wel een hoop (negatieve) media-aandacht. The Telegraph kopte: ‘De slechtste reclameslogan ter wereld.’ Het land is in ieder geval wél hard op weg om Vilnius van zijn troon af te stoten op het gebied van gratis publiciteit.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!