Binnen drie weken nadat Albert Heijn zijn nieuwe positionering, huisstijl en reclameconcept presenteerde, heeft de supermarkt een tweede commercial met supermarktmanager Ilse uitgebracht. Dit keer gaat het over de verspakketten met ‘de lekkerste herfstgerechten, maar dan makkelijk’.
Albert Heijn zet met Ilse (gespeeld door Randy Fokke), het ‘dagelijkse lekker drukke’ leven van tegenwoordig centraal, en dat is ook in de tweede commercial te zien, bekijk hem onderaan dit stuk. Ilse werkt, veegt de bladeren van de stoep, hakt in pompoenen, laat haar haar doen dat daarna natregent langs het sportveld, en laat haar gamende man de makkelijke maaltijd maken.
'Schrijnend en schlemielig'
De nieuwe commercial zal de discussie die uitbarstte na de eerste waarschijnlijk niet doen verstommen. Critici als Marjet Heins en Japke D. Bouma vinden het een karikatuur van de werkende vrouw. Bouma: ‘Als de baas een vrouw is is het een sloof die ook nog het huishouden erbij moet doen’.
Michel Jansen noemde het schrijnend dat Ilse ‘op z’n zachtst gezegd een beetje schlemielig is neergezet.’ Het ‘typetje’ Harry Piekema is volgens hem opgevolgd door het stereotypetje Ilse. ‘Echt een gemiste kans in een tijdgeest die - op weg naar een duurzame samenleving - vraagt om waarden als warmte, sensitiviteit, betrokkenheid, aandacht en empathie.’
'Ilse sluit aan bij klant'
Er was ook veel steun op te tekenen voor de nieuwe reclamekoers van Appie. In een artikel op Adformatie lieten deskundigen zich behoorlijk lovend uit over de keuzes. Mary Hoogerbrugge, positioneringsdeskundige, vindt het meer op de klant gericht dan met Piekema. ‘Die stond voor zijn assortiment. Dat ging niet over de klant. Ilse sluit wél heel sterk aan bij de klant en is geschikt voor mooie verhaallijnen waar mensen zich mee willen identificeren.’
Ook op het gebied van emancipatie hoeft AH zich niet te schamen, vindt Dick van der Lecq. Hij wijst op het feit dat AH een vrouw als ceo heeft: ‘Laat de fatsoenspolitie dan échte emancipatieboeven vangen.' Bovendien raakt Nederland gegarandeerd verliefd op de niet-perfecte Ilse. ‘En nog duurzaam ook, met deze campagne kun je weer jaren vooruit. Wat wil je nog meer.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Voetbal, wie staat er zo in de regen , als je regenjas aan hebt met capuchon (het is geen Adrelon commercial).
Zoveel tekst dat je eindboodschap mist, dat worden geen boodschappen meer.
Oh en hoezo duurzaam? Er zijn al 5+ pompoenen gesneuveld oh en de verpakkingen zitten toch ook nog toch in plastic?
Maar iedereen heeft het over de wijze waarop Ilse neergezet word in de commercial... Als je dan wil zeuren: waarom geen opmerkingen over de rol van haar vriend / man (die Bart)? Ik snap dat vrouwen emancipatie een dingetje is voor velen. Waarom vallen wij mannen dan niet over het feit dat die Bart in deze reclame als een lulletje lampenkatoen die niets kan en niets uitvoert in huis.... Of is het recht op die discussie alleen voorbehouden aan de feministen in dit land (dikke knipoog)?