Premium

Afas komt met eerste tv-commercial ever: ‘Hij komt zeker braaf over’

Afas Software staat bekend om zijn sponsorschappen, cultuur, leuke feestjes en gekke events. Waarom nu op landelijke televisie?

200 uren te factureren
Afas

Voor het eerst in 25 jaar komt bedrijfssoftware-brand Afas met een reclamecampagne op televisie. De commercial is opgenomen zonder tussenkomst van een extern bureau, in het eigen – en hagelnieuwe – Afas-kantoor. Bovendien kwam er geen enkele acteur aan te pas. Dit is de commercial:

TV Commercial AFAS Software - Speciaal voor jouw organisatie

Alle mensen in de film zijn medewerkers van Afas. Marketingdirecteur Martijn Delahaye legt uit waarom.

RM: Afas heeft in zijn communicatie altijd de nadruk gelegd op (live) events. Wat is de aanleiding om nu met een televisiecampagne te komen?
MD:

Wij doen inderdaad veel met events en sponsoring. Als goede marketeer blijf je loyaal aan je visie, ook al staat alles nu stil. Onze eigen evenementen hebben we verplaatst, sponsorschappen liggen bijna helemaal stil. We doen natuurlijk heel veel online. Maar toch vinden we het in deze tijd belangrijk om op te vallen, nieuwe dingen te doen en te experimenteren. Wij vinden het juist leuk om nu door te pakken en een duurzaam concurrentievoordeel te verwezenlijken. Het past bij Afas om iets te doen wat opvalt en wat we spannend vinden.’

RM: Blijft tv vanaf nu een vast element in de mediamix?
MD:

‘Dat weten we niet. Als we zien dat het goede resultaten geeft, zowel in cijfers als in gevoel, dan zou het een vast element kunnen blijven. Mogelijk is het iets eenmaligs.’

RM: Wat moet bij de doelgroep blijven hangen na het zien van de commercial?
MD:

‘Mensen kennen Afas van naam van al onze activiteiten. Onze naamsbekendheid in b2b is top, dat durf ik wel te zeggen. Maar als je dan gaat vragen wat Afas is, wat we doen, dan is het vaak stil. Is het iets met verzekeringen? Een game? Virussoftware? Voor ons is het heel belangrijk dat mensen weten wat we doen. Die analyse hadden we voor corona al gemaakt.'

RM: Wat is het doel van de tv-campagne?
MD:

‘Dat volgt uit wat ik eerder zei, we willen mensen bereiken op inhoud en tv is een uitstekend medium om te laten zien wat je doet en wat je ermee kan bereiken. We willen onze inhoudelijke naamsbekendheid echt een boost geven, dat mensen enigszins kunnen duiden wat we doen en of dat iets voor hun organisatie zou kunnen zijn. Door de avondklok kijken meer mensen lineair tv, we vonden het een goed moment om extra op te vallen.’

RM: Met permissie, maar het komt allemaal zeer ‘binnen de lijntjes’ over. Braaf. Waarom niet á la Afas met wat meer ‘fun’ uitgepakt?
MD:

‘Het is inderdaad een saaie campagne en ik zal uitleggen waarom dat een keer interessant is. Afas is inderdaad vaak gekkigheid en fun, maar de andere kant van ons verhaal, het product waarmee we ons geld verdienen, klanten blij maken, is een administratief softwareproduct dat ontzettend goed moet werken. En een hele goede pricing moet hebben. Het is natuurlijk wel zo; zonder het verkopen van die software, geen leuke dingen. Geen fun. Daarom is het juist heel gaaf om het te hebben over het product. Een logische aanvulling op de naamsbekendheid en het imago dat we de afgelopen 25 jaar hebben opgebouwd.'

RM: Waarom vind Afas dat zo belangrijk, eigen mensen in de commercial?
MD:

‘Ik vind het bijzonder dat we niet met een duur bureau werken en met acteurs. Dat we het gewoon doen met onze eigen mensen. We hebben het script zelf verzonnen en we hebben opgenomen in ons nieuwe pand. Dat is ontzettend belangrijk voor company proud. Ook al valt het waarschijnlijk geen enkele klant of prospect op dat het Afas-medewerkers zijn, onze eigen mensen valt het wél op! Je eigen collega’s zien bij de Ster!’

‘Misschien is het voor de doelgroep van Adformatie een beetje dun om eigen mensen de hero te maken, maar ik zou toch een oproep willen doen aan de andere marketeers van Nederland. Waarom doe je jezelf tekort met het maken van ontzettend gave en gelikte campagnes, waarom niet meer de normale wereld benaderen? Waarom doen bedrijven dat niet méér? Waarom de ultieme cleane look neerzetten, terwijl de realiteit intern dat niet weerspiegelt? Wij proberen dat wél met elkaar in verhouding te brengen. Marketing van binnenuit.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie