Premium

Nieuwe Afas-campagne moet tegenwicht bieden aan ‘logoplakkerij’ en dominantie sponsoring

Martijn Delahaye, CMO van Afas, over de nieuwe merkcampagne waarin nadruk ligt op de inhoud, op wat Afas doet.

Beeld uit Afas-commercial

Afas Software is gisteren een merkcampagne gestart met een commercial onder de noemer: ‘Succes begint met Afas’. De nieuwe campagne bestaat naast de tv-commercial uit billboards, online activatie, social media en een podcastreclame. De softwareleverancier wil er een brede doelgroep mee aanspreken.

De campagne benadrukt dat Afas helpt met het eenvoudig beheren van je administratie. Door middel van de software verdampt het saaie administratieve werk, wordt het allemaal wat leuker, wat een bedrijf uiteindelijk meer succesvol maakt, zegt Martijn Delahaye, CMO van Afas.

Eigen medewerkers

In de campagne laat Afas opnieuw vooral eigen medewerkers figureren, net zoals twee jaar geleden in de eerste tv-commercial voor het familiebedrijf.

Ook de hoofdpersoon, de acteur Tobias Nierop, is kind aan huis in het Afas Theater waar hij de rol van Johan Cruijff vertolkt in de musical 14. In de campagne gaat hij als Jonas door het leven.

Anders dan de eerste keer heeft Afas dit keer afgezien van het in eigen beheer maken van de campagne. Het schakelde Born05 in voor het creatieve deel en Stroom voor de mediaplanning.

Waren jullie toch niet helemaal tevreden over de eerste ‘geheel eigen’ commercial?

Martijn Delahaye, Afas: ‘Nou, toch wel. We hebben de commercial in coronatijd gemaakt toen we via de sponsoring van Afas Live, het theater en AZ onze doelgroepen niet konden bereiken. We wilden dat op een manier doen die bij ons paste, vanuit onze eigenzinnigheid. We waren er trots op geen mediabureau of creatief bureau nodig te hebben. We zijn daar nu wel op teruggekomen omdat we ook de risico’s zagen van als je zelf de communicatie ter hand neemt.’

Wat zijn die dan?

‘Dat je alleen met je eigen bubbel blijft communiceren op dezelfde wijze als je gewend bent. We hebben dit jaar  gebombardeerd als het jaar van de experimenten. Het leek me goed om niet dezelfde stokpaardjes te blijven berijden en jezelf ook een beetje pijn te doen door het anders te gaan doen. Vandaar dat we met Born05 en Stroom zijn gaan samenwerken. Ik ben supertevreden hoe dat heeft uitgepakt. Zij hebben ons ook de ogen geopend.’

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Qua mediakeuze zijn we bijvoorbeeld meer op het spoor van de podcasts gezet, terwijl we zelf hoogstwaarschijnlijk weer voor radio zouden hebben gekozen. In de campagne zelf hebben we gezien dat je een verhaal ook anders kan vertellen. Born05 heeft de storyline veel meer aangezet dan wij zouden doen en het verhaal op een andere manier verteld. Niet ingaan op de software zelf, maar wat je ermee kan bereiken. Die scherpte hebben de bureaus toegevoegd. De humor van de campagne hoorde natuurlijk al bij Afas.’

Wat wil je met de commercial bereiken?

‘Voor ons is het belangrijk dat mensen weten wat we doen bij Afas. De merkbekendheid is hoog via sponsorschappen zoals Afas Live, AZ of ‘14’ het theaterspektakel, maar we vinden het ook belangrijk om een breed publiek te laten weten we inhoudelijk hebben te bieden. Dat de software je helpt om beter bedrijf te worden dat leuker is om te werken; dat hebben we onvoldoende naar voren gebracht. Dat doen we nu.’

(Tekst loopt door onder video)

Is het probleem niet dat die sponsoring van Afas Live en AZ te ver af staat van jullie dagelijkse business?

‘Nee, de sponsoring heeft veel waarde voor ons gehad. Afas is in 1996 gestart met een product dat in zichzelf te weinig lading heeft om een emotionele binding met het brede publiek en dus ook klanten te krijgen. Dat hebben we weten te overbruggen. Maar we zien nu ook dat de sponsorkant te dominant is geworden. Mensen kennen Afas, maar weten niet wat het doet. Ze denken aan een bank of een verzekeraar. We zijn zeker niet klaar met onze sponsoring, maar de logoplakkerij, om het oneerbiedig te zeggen, moet wel in balans zijn met het inhoudelijke verhaal.’

Dat probleem wilden jullie ook met de eerste commercial aanpakken, maar is de wereld nog niet uit. Is tv daar het geëigende medium voor?

‘Ja, hoewel een van de learnings uit die campagne is dat het iets is wat je verder moet uitbouwen. Dat doen we in deze campagne door meer middelen in te zetten, billboards, social media, podcasts. Bovendien hebben we gezien dat tv niet alleen zorgt voor een groot bereik, het ondersteunt mensen ook in het idee dat ze dat ze bij het juiste bedrijf zijn als ze jou kiezen. Het blijft iets magisch hebben met nog altijd een enorme impact.’

  

Credits:  

Adverteerder: Afas Software

Campagnetitel: ‘Succes begint met Afas’ 

Creatie: Born05

Productie: SuperEasterfeather

Media: Stroom

Sonic Branding: Tambr

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie