ABN Amro lanceert een nieuwe maatschappelijke campagne: ‘Gelijke Kansen’ omdat de bank vindt dat de nieuwe generatie dezelfde kansen verdient als de vorige. Volgens de bank bepaalt de plek waar een iemand in Nederland opgroeit de kansen die diegene krijgt in het leven. Zo stelt het dat veel kinderen opgroeien in een situatie met minder kansen met een onzekere toekomst tot gevolg. Dat moet anders, vindt ABN Amro. Met de nieuwe campagne, ontwikkelt door N=5, wil de bank dit tegengaan.
ABN Amro Foundation
De ABN Amro Foundation, het onderdeel verantwoordelijk voor het initiatief binnen de bank vertelt zich vaker in te zetten voor kinderen en jongeren die opgroeien in een minder kansrijke omgeving dan leeftijdsgenoten. Volgens de ABN komen jaarlijks zo’n 6.500 medewerkers van ABN Amro vrijwillig in actie. ‘Met gastlessen over geld, hulp bij leerachterstand of sollicitatietrainingen bijvoorbeeld. Toch is dat iets, wat vrijwel niemand in Nederland weet. Daar wilden we verandering in brengen, vertelt Tanja Bom, hoofd communicatie & media. ‘We vragen in de campagne aandacht voor het thema kansenongelijkheid onder jongeren en laten zien op welke manier de bank hier een positieve bijdrage aan levert.'
Gelijke kansen en inclusie
De campagne over het bestrijden van kansenongelijkheid onder jongeren past volgens ABN in de bredere aanpak die het financiële bedrijf heeft als het gaat om inclusie en gelijke kansen. De bank geeft aan zichzelf ambitieuze doelen gesteld te hebben op het gebied van gender- & culturele diversiteit en arbeidsbeperking om een betere afspiegeling van de samenleving te worden. Daarnaast wil de bank er met financiële coaches voor zorgen dat kwetsbare groepen in staat blijven om hun bankzaken te regelen. Hiervoor zegt het verschillende initiatieven in het leven geroepen te hebben om problematische schulden te voorkomen.
'Wieg bepaalt kansen'
Thijs Bontje, creatief directeur bij N=5: ‘In dat gegeven van ‘waar je wieg staat, bepaalt je kansen’ zit een prachtige emotie. Die hebben we creatief gezien als vertrekpunt genomen en heel groot gemaakt. We hebben bewust gekozen voor een andere vorm dan in de reguliere campagne met acteur Mark Rietman. Die werkt heel goed voor het uitleggen van concrete oplossingen voor klanten, maar het biedt beperkte mogelijkheden om een gevoelige snaar te raken.’
Gedraaid op film
Bontjes vervolgt: ‘Om de emotie maximaal te laten binnenkomen in de Nederlandse huiskamers, koos regisseur Basha de Bruijn er in overleg met director of photography Myrthe Mosterman voor om te draaien op film.’ De Bruijn: ‘Op een onderbewust level brengt draaien op film extra textuur en authenticiteit in het beeld. Dat vonden we goed passen bij de commercial. Ook brengt het de kijker misschien instinctief terug naar de tijd, dat hij of zij zelf in het wiegje lag waardoor de boodschap nog meer binnenkomt.’
De campagne bestaat naast een televisiecommercial uit online video’s, radio, print en podcast.
Lees ook:
-
ABN Amro lanceert speelfilm om honderden crimineel analisten te rekruteren
- ABN Amro wil inhaalslag vrouwen in hockey, maar haalt zelf de wettelijke normen niet
https://tetrisgame.online