NL2025 en meer dan 60 andere partijen slaan de handen ineen voor het nationale enquête- en dialoogplatform ‘Namens Nederland’. Het platform moet draagvlak creëren onder Nederlanders zodat ze meedenken over de toekomst van Nederland. Om landelijke aandacht te genereren voor het platform hebben Dawn en MediaMonks samen een campagne gecreëerd. Volgens NL2025 hebben de twee bureaus er met de campagne aan bijgedragen dat 135.000 inwoners van Nederland inmiddels hun mening hebben gegeven op de vraag wat er nú moet gebeuren tijdens de crisis én wat er straks ná de crisis moet gebeuren.
60 mede-initiatiefnemers
Volgens NL2025 zijn er naast Dawn en MediaMonks ook andere belangrijke spelers in de mediabranche die zich geheel belangeloos in hebben gezet om het initiatief en de geïntegreerde campagne te ondersteunen. Met andere belangrijke spelers worden de 60 mede-initiatiefnemers van Namens Nederland bedoeld, die via hun interne en externe communicatiekanalen ook aandacht hebben gevraagd voor de enquête.
Het online-enquête en dialoogplatform
Namens Nederland is een online-enquête en dialoogplatform, dat de Nederlandse bevolking de mogelijkheid biedt om mee te denken over het Nederland van nu, morgen en de verdere toekomst. Volgens NL2025 is de enquête dit jaar extra actueel vanwege het feit dat de inwoners van Nederland specifiek hun mening mogen geven over de huidige coronacrisis, de aanpak van de overheid en hun visie op het Nederland van na de crisis.
Geïntegreerde advertentiecampagne
De geïntegreerde advertentiecampagne die Dawn en MediaMonks ontwikkelden, bestaat onder meer uit een tv-commercial, radio-commercials, online-advertenties, out-of-home advertising en print. NL2025 maakt verder bekend dat de campagne binnen drie weken vele miljoenen inwoners van Nederland bereikte waarna meer dan 135.000 mensen dus daadwerkelijk deelnamen aan de enquête en/of het dialoogplatform.
Communicatiekanalen
NL2025 wil benadrukken dat het bereik mede zo groot is door de belangeloze inzet van ook andere spelers in de mediabranche waaronder: DPG, JCDecaux, RTL, STER, Talpa, Exterion Media: ‘Maar ook maatschappelijke organisaties, vakbonden, verenigingen en bedrijven, mobiliseerden eveneens hun achterban. Zij hebben al hun interne en externe communicatiekanalen ingezet om bereik en draagvlak te genereren.’
Inrichting van het Nederland van de toekomst
‘Vanuit het ‘pay it forward’-principe dragen we graag bij aan dit initiatief. Onze branche speelt een belangrijke rol in het creëren van een breed draagvlak in de samenleving, om zo bij te dragen aan een betere toekomst voor Nederland’, dat zijn de woorden van Inge Ligthart, ceo van Dawn om de waarde van de samenwerking te duiden.'
Victor Knaap, ceo van MediaMonks voegt daar aan toe: ‘Ik ben sinds 2017 betrokken bij Namens Nederland en NL2025, een van de mede-initiatiefnemers van de enquête. Samen proberen we Nederland vooruit te helpen. Hand in hand met Dawn konden we met het beste dat we kunnen – reclame maken – een steentje bijdragen aan de inrichting van Nederland tijdens en na corona.’
Gezamenlijke toekomstvisie
Laurens van Vliet, namens NL2025 en aanjager van Namens Nederland licht de waarde van het platform toe: ‘Ik vind het geweldig dat zoveel partijen hun krachten hebben gebundeld voor dit initiatief. Zo kunnen we het mogelijk maken dat Namens Nederland echt de stem van het land laat horen.
Wat ook heel goed is om te zien is dat Premier Rutte kinderen heeft gevraagd mee te denken over het Nederland van de toekomst en ook hier hebben we nu ruimte voor gecreerd op ons platform.
Door álle resultaten die nog steeds elke dag binnenkomen, krijgen we een duidelijk beeld van hoe de bevolking van Nederland naar de toekomst kijkt. Samen hebben we als doel om tot een gemeenschappelijke toekomstvisie en aanpak voor Nederland te komen, die nu en na de coronacrisis op continue basis breed wordt gepubliceerd.'
Misschien goed dan op te merken dat de huisstijl en zin “Samen maken we Nederland” door TBWA\NEBOKO is aangeboden bij de start van NL2025.
Via de rubriek Amsterdammer helpt Amsterdammer in Het Parool kwam de relatie met NL2025 destijds tot stand.