Zo zag de Nederlandse reclamewereld er eind vorige eeuw uit

In het boek Dutch MadMen tekenen levende reclamelegendes als Fred Kolsteeg, Walter van der Mee en Pietro Tramontin hun herinneringen op,

Een anekdotisch boek met herinneringen aan de reclamewereld van toen
www.dutchmadmen.nl

Wie de serie Mad Men heeft gezien, heeft een beeld bij hoe Madison Avenue eruit kan hebben gezien in de jaren ’60. Marketing waaide over vanuit Amerika, net als televisiereclame. Reclameman in rustte Fred Koolsteeg is in de pen geklommen om een beeld te geven hoe de Nederlandse reclamewereld zich in de eerste decennia ontwikkelde.

Het boek Dutch Madmen bestaat uit twee delen. Het eerste deel ‘Madmen aan de Maas’ gaat over Kolsteeg zelf, die samen met drie partners reclamebureau Ara in Rotterdam startte. Het boek beschrijft de start van het bureau, de succesvolle groei en de stap naar internationale aansluiting. Ook de dieptepunten blijven niet onbenoemd.

In deel 2 ‘Madmen aan de Amstel’ komen mannen als Pietro Tramontin, Albert Winninghof, Walter van der Mee en Fons van Westerloo aan het woord. Zij waren actief in Amsterdam, ‘het Nederlandse Mekka van de reclame’.

Voor de reclame-industrie werden het hoogtij jaren met een sterke branche vereniging/werkgevers organisatie voor reclamebureaus: de Vea. Een krachtige organisatie die opkwam voor de belangen van de reclamebureaus en haar medewerkers. De Vea was mede de initiatiefnemer in die jaren voor een belangrijk stuk zelfregulering in de vorm van de oprichting van de reclamecodecommissie, die tot op de dag van vandaag actief is in de bescherming van de Nederlander tegen onjuiste reclame-uitingen.

Dutch Madmen is geen historisch verslag, maar door de verhalen, anekdotes en gebeurtenissen die worden beschreven krijgt de lezer een inkleuring van die periode. Het boek Dutch Madmen kan online besteld worden

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie