Online marketingbureau Brandfirm werkt elke winter vanuit Bali. In de ochtend gaat iedereen even surfen en de middag klappen de laptops open. Klinkt als een ideale werkdag en dat is het ook, vertelt directeur Christiaan Pol. ‘We kunnen het elk bureau aanraden.’
Het exotische idee ontstond een paar jaar geleden spontaan tijdens een vergadering. ‘Mijn partners zeiden dat ze totaal geen zin hadden in een koude winter en opperden: waarom verhuizen we niet tijdelijk naar de zon?’ Zo gezegd zo gedaan: zonder voorbereidingen stapten de medewerkers in het vliegtuig richting Bali.
Surfen en zwemmen
‘Toen iedereen voor het eerst ging, dachten we: shit, de helft van ons personeel is nu weg. Maar de zenuwen verdwenen als sneeuw voor de zon toen iedereen zijn voeten op Indonesische bodem zetten.’ Door het grote succes vliegen de medewerkers nu elke winter naar het eiland.
Daar werken ze in een luxe villa die tien minuten van de surfplaats Seminyak ligt. Het huis is voorzien van een zwembad en iedereen heeft een ruime kamer. De villa is vooral op comfort uitgekozen, vertelt partner Remco van der Boon. ‘De wifi is razendsnel, heeft de eigenaar speciaal voor ons aangelegd.’
Een gemiddelde werkdag op Bali ziet er als volgt uit. ‘In de ochtend gaan we naar het strand, even surfen en zwemmen, en in de middag klappen wij onze laptop open. Het tijdsverschil is juist een groot voordeel: Wij zijn al wakker zodra Nederland ontwaakt, hierdoor zijn we goed bereikbaar’, aldus Van der Boon.
Cultural fit
Brandfirm werkt vanuit Bali voor klanten als Blokker, TNS Nipo en BandenConcurrent. Zij reageren allemaal positief, zegt Pol. ‘Het eerste jaar hadden we ze niet ingelicht over onze trip. Langzaamaan ontdekten ze het. Dit was achteraf een goede aanpak: als je het van tevoren heel groot maakt, dan ga je meer valkuilen zien.’
Naast vakantievieren werkt iedereen ook keihard. ‘Wij zijn enorm productief op Bali. Je hebt geen verplichtingen, waardoor de focus op werk ligt.’ Is het intens om wekenlang met je collega’s in een villa te zitten? ‘Absoluut niet’, antwoordt Pol. ‘Ons team is juist hechter geworden. Daarnaast zijn wij één grote vriendengroep: we gaan naar elkaars verjaardag, samen eten en voor een vrijmibo is ook iedereen te porren.’ Het zijn dan ook vooral ouderen die weerstand tegen zo’n trip kunnen voelen, denkt hij. ‘Bij ons is iedereen gemiddeld 25 jaar.’
Sinds Brandfirm viral is gegaan met deze actie stromen de sollicitatiebrieven binnen. Pol zegt lachend: ‘Wij vinden het heel leuk dat mensen interesse tonen, maar stuur niet alleen: “ik wil in Bali werken”. Wij zoeken juist naar een cultural fit. Dit zorgt ervoor dat onze bedrijfscultuur, waar iedereen bevriend met elkaar is, bewaard blijft.’