Het oprukkende techmerk Xiaomi heeft Het PR Bureau in de arm genomen voor de Nederlandse en Belgische markt. Het Chinese elektronicabedrijf wil zijn merkbekendheid en merkvoorkeur uitbouwen.
Het PR Bureau, dat zichzelf tegenwoordig afkort als HPB, is het derde communicatiebureau dat Xiaomi in ruim een jaar in de hand heeft genomen. Eind mei vorig jaar kondigde het aan in zee te gaan met Baas Communicatie uit Amsterdam, maar die samenwerking duurde niet langer dan twee weken.
‘Er bleken al na zeer korte tijd onoverkomelijke meningsverschillen te zijn die ons niet het vertrouwen gaven een kwalitatieve samenwerking aan te gaan’ vertelde Mirjam van Kleef van Baas Communicatie toentertijd aan Adformatie. Xiaomi hield het erop dat het contract niet rondkwam.
Uitbreiden positie
Progress Communications nam het account over van Baas Communicatie, maar ziet dit nu naar Het PR Bureau gaan. Dit heeft in grote lijnen dezelfde opdracht als de twee andere bureaus, met als belangrijkste pr-doelen de aandacht voor de kwaliteit van de producten, de actieve Xiaomi Fanbase uitbreiden en de positie als trendsettend merk in smartphones, AioT-producten en -oplossingen over het voetlicht brengen.
(tekst loopt door onder afbeeldingen)
Xiaomi wil als mondiaal merk snel groeien en doet dat met hoogwaardige technologische producten die het relatief goedkoop in de markt zet. Bekend zijn de smartphones als de Pocofone die in de consumententesten steevast als beste koop eindigen in de budgetsegmenten. Naast instapmodellen brengt het ook premium flagships uit, Xiaomi zegt met name in die categorie stappen te maken.
Fans en verhalen
Richard de Borst, director Xiaomi Benelux, wil dat meer mensen bekend raken met Xiaomi. Het merk gaat daarvoor meer van zichzelf laten zien. ‘HPB ziet dat hier een belangrijke behoefte voor ons ligt. Zij hebben een sterk netwerk in tech, entertainment en lifestyle en weten hoe wij onze premium positie verder kunnen uitbouwen.’
Jacqueline Bosselaar, de oprichter en ceo van HPB, prijst innovatieve kracht en de fanbase die Xiaomi heeft opgebouwd. Ze noemt het ‘ontzettend gaaf’ dat het merk omarmd wordt door veel van zijn gebruikers.
Bosselaar: ‘Xiaomi Fans zullen daarom ook een belangrijke rol spelen in de verhalen die we vertellen. Wij gaan hun onder meer met storytelling en lokale activaties een podium bieden, en zo het momentum van Xiaomi verder doorzetten’.
Zo zou Xiaomi volgens Counterpoint Research in juni 2021 Samsung naar de kroon steken als 's werelds grootste smartphonefabrikant. .