WPP verwacht uitdagend 2019 na verlies van grote klanten

Herstructurering drukt op cijfers, WPP gaat met name het eerste halfjaar verlies voelen van grote klanten als American Express, en Ford.

WPP

WPP heeft in 2018 de winst voor belasting met ruim 30 procent zien dalen naar omgerekend 1,7 miljard euro en het inkomen met 1,3 procent naar 18,2 miljard, bij een lichte daling van de omzet.

Dat kwam met name door de kosten van een drie jaar durende herstructurering die vorig jaar is ingezet, na het vertrek van Sir Martin Sorrell. Toch zijn de resultaten beter dan verwacht, zei topman Mark Read bij de presentatie van de cijfers.

Uitdagend

Read denkt dat vooral de eerste helft van dit jaar 'uitdagend' zal worden. Dat ligt met name aan klantverlies in 2018, waarbij de regio Noord-Amerika hard is geraakt. Klanten die vertrokken zijn onder meer American Express, Ford Motor Co en Walmart. 

Herstructurering

Read zei verder dat er goede progressie is gemaakt met het herstructureringsplan sinds december. WPP heeft verschillende bureaus geschrapt, laten fuseren of gestroomlijnd. Meest in het oog springend was de fusie in november van J. Walter Thompson met Wunderman tot Wunderman Thompson.

De grote wirwar aan verschillende bureaus die ook nog eens met elkaar concurreren en de vraag van klanten naar een nieuwe manier van samenwerking zit grote holdings als WPP dwars. 

Verder speelt nog de verkoop van researchtak Kantar. WPP wil dat proces nu snel in gang zetten en hoopt na de verkoop nog een belang van ruim een derde te behouden.

Nederland

In Nederland betrekken de WPP-bureaus momenteel stap voor stap het gebouw aan Rivierstaete aan de Amstel, geleid door Eric Kramer (ceo GroupM). Hoe de nieuwe organisatie eruit komt te zien, moet binnenkort bekend worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie