Premium

'Woordvoerders zoeken naar zekerheid en houvast'

ONDERTUSSEN BIJ: De Trainingsstudio. De druk op woordvoerders neemt toe. Hoe leren ze met meer rust de media tegemoet te treden?

Irene Moors, Amber Brantsen en Milouska Meulens

Met Amber Brantsen, Irene Moors en Milouska Meulens heeft de Trainingsstudio drie nieuwe zwaargewichten toegevoegd aan het team dat de presentatie- en autocuetrainingen verzorgt.

Het trainingsinstituut, dat nu twee jaar gevestigd is op het Mediapark in Hilversum, telt daarmee nu twaalf trainers. Onder hen zijn veel bekende oud-journalisten, onder wie Sacha de Boer (NOS Journaal) Milouska Meulens (o.a. Jeugdjournaal) en Marcel Bril (Radio1Journaal).

Zelf wimpelt het bureau de suggestie weg dat het bewust bekende gezichten aantrekt. De trainers zijn 'toevallig bekend' omdat ze goed zijn, luidt het antwoord dat zo uit een woordvoerdershandboek afkomstig zou kunnen zijn, Hoe dan ook, de bekende en minder bekende trainers zorgen wel dat het trainingsbureau mee kan groeien met de vraag naar woordvoerders- en presentatietrainingen.

Woordvoering professionaliseert

Die is namelijk sterk toegenomen, stelt Youssef Eddini, managing partner bij Van Luyken Communicatie Adviseurs, het bureau waaronder de Trainingsstudio valt. Afgelopen jaar werden er bijna duizend professionals getraind, dit jaar zal dit aantal ruimschoots worden overtroffen. Hij noemt daarvoor verschillende reden.

Een ervan is dat corona een flinke boost heeft gegeven aan het online presenteren via Zoom of Teams. ‘Deze vorm vraagt andere vaardigheden dan presenteren in een zaal.’

Belangrijker echter is dat de woordvoering bij veel organisatie steeds verder professionaliseert. Er zijn simpelweg steeds meer media die om commentaar vragen en bovendien zijn er tal van voorbeelden in de media waar een dramatische woordvoering tot grote schade voor de reputatie heeft geleid  

Eddini: ‘Bij training en opleiding zien we een onderscheid tussen de woordvoerder als communicatieprofessional en de inhoudelijke specialist. De woordvoerders willen zich verder bekwamen in het woordvoeringsvak waar aan steeds hogere eisen wordt gesteld. Voor de schermen zijn ze de stem en het gezicht van de organisatie en achter de schermen de adviseur in strategie en boodschap. Dat is de reden dat we de opleiding tot senior-woordvoerder hebben ontwikkeld en samen met Van der Hilst in de markt hebben gezet.’

Daarnaast vinden organisaties het volgens Eddini belangrijker om hun deskundigheid in de media te laten zien door complexe onderwerpen te duiden. ‘Kennis delen via de eigen specialisten versterkt de reputatie als dat adequaat gebeurt.’

Meer rust

Volgen mediatrainer Hans Hermans willen deelnemers vooral leren met meer rust en vertrouwen een interview tegemoet te treden. Er zit nogal wat angst in de mensen die woordvoering moeten gaan doen, ‘Ze zien journalisten vaak als een vijand. Ik probeer ze duidelijk te maken dat dat niet zo is.’

Er is nog meer dat woordvoerders vaak moeten afleren, en dat is de houvast die ze zoeken in vooraf geformuleerde key messages. Hermans noemt het de grootste fout die hij in de praktijk ziet ‘Zonder twijfel: het automatisch opdreunen van een vooraf bepaalde kernboodschap zonder de vraag van de journalist te beantwoorden wekt niet alleen irritatie bij de journalist, die zijn vraag opnieuw zal stellen, maar ook bij de kijker of luisteraar. Let er maar op als je een interview hoort. Als journalist weet ik als geen ander hoe frustrerend dat is, want het levert geen prettig gesprek op. Niet voor de journalist, maar zeker ook niet voor de geïnterviewde.’ 

Presentatietrainer Daniëlle Veneman ziet dat de angst voor journalisten er op meer terreinen is. Ook bij tegen de confrontatie met een publiek kan met vrees worden opgezien. 'De meeste deelnemers die ik train, willen met meer vertrouwen op ontspannen hun verhaal kunnen vertellen. Na corona nam de vraag naar vaardigheden voor onlinepresentaties toe, nu zie je grappig genoeg ook de beweging andersom. Mensen zijn het kwijtgeraakt: hoe doe je dat ook alweer in het echt!’

Het terugkerende vraagstuk volgens Amber Brantsen is dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen. ‘Hoe bouw je een verhaal op en hoe breng je het alsof jij al tien jaar niks anders doet? Mensen moeten daarvoor vaak eerst met zichzelf aan de slag te gaan. Het publiek wil namelijk niet luisteren naar een presentator, maar naar jou als mens.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie