VGZ, na Zilveren Kruis en CZ de grootste zorgverzekeraar van Nederland, heeft in mei een bureaupitch voor een nieuwe creatieve partner uitgeschreven. Dat heeft VGZ zojuist bevestigd aan Adformatie.
VGZ heeft in eerste instantie acht bureaus benaderd, uiteindelijk hebben vijf bureaus voor de verzekeraar gepresenteerd. Dear Amsterdam, onderdeel van bureaugroep Noise en sinds 2014 het vaste bureau van VGZ, staat ook op deze shortlist. Het is niet bekend wie de overige vier bureaus in de pitch zijn.
Overstapseizoen
Een woordvoerder van VGZ spreekt van een 'korte, pragmatische pitch', waar geen externe pitchbegeleider bij was betrokken. De bureaus is onder meer gevraagd aan de slag te gaan met de eindejaarscampagne van VGZ, waarin het 'overstapseizoen' centraal staat. Nederlanders hebben één keer per jaar -in november en december- de kans over te stappen van zorgverzekeraar. VGZ: 'We willen laten zien wat we doen om voor onze leden de zorg te blijven verbeteren.'
Dear
VGZ benadrukt dat de uitgeschreven pitch 'niets te maken' heeft met de geleverde diensten van het huidige bureau Dear; het is de reden dat het bureau ook is gevraagd voor en deelneemt aan de pitch. 'Maar na negen jaar kan het geen kwaad om eens de balans op te maken.' De samenwerking tussen Dear en VGZ heeft beide partijen meerdere prijzen opgeleverd, waaronder bij de Effie en SAN Accent.
VGZ heeft inmiddels de presentaties van de vijf bureaus gezien, op 'zeer korte termijn' moet duidelijk worden wie de pitch heeft gewonnen. De eindejaarscampagne van de hand van het nieuwe bureau wordt breed uitgerold, waaronder op televisie, aldus VGZ. Dear wilde niet reageren op vragen over de pitch.