Premium

Vattenfall kiest Springbok na pitch, wil 'stevigere positie' in Nederlandse markt

Aan de pitch, die sinds begin dit jaar liep, deden vier bureaus mee.

Entree hoofdkantoor Vattenfall in Amsterdam

Springbok Amsterdam (voorheen Dawn) is het nieuwe reclamebureau van Vattenfall. Een pitch met drie andere bureaus ging aan deze keuze vooraf. Op een eerdere longlist stonden tien bureaus. Om welke bureaus het gaat, laten zowel Vattenfall als Springbok onvermeld. De pitch werd in januari dit jaar uitgeschreven.

Het Amsterdamse B Corp-bureau gaat aan de slag met de 'lokale communicatieactiviteiten on- en offline' van de energieleverancier. Doel van de samenwerking is om een 'stevigere positie' in de Nederlandse markt te realiseren en de merkvoorkeur te verhogen, meldt Vattenfall.

Op Europees niveau werkt het bedrijf nog altijd samen met het Zweedse reclamebureau Nord DDB. Meest recent, tot eind 2021, werkte Vattenfall in Nederland samen met DDB Amsterdam. De laatste campagne van dit bureau voor Vattenfall dateert van februari 2020.

Laagdrempelig

De pitchpresentatie van Springbok zat 'grondig in elkaar' en was 'toch laagdrempelig', aldus een woordvoerder van Vattenfall. De vraag in de pitch was 'het ontwikkelen van een campagneconcept voor het aantrekken van nieuwe klanten in de Nederlandse markt, dat zorgt voor een sterke rode draad tussen de internationale merkcampagnes en salesgeneratie', meldde de energieleverancier eerder in Adformatie.

Jurian van der Hoeven, de vorige maand aangestelde managing director van Springbok Amsterdam, is logischerwijs opgetogen over het nieuws. Met strategische creativiteit de rode draad creëren van purpose tot performance is 'de uitdaging van deze tijd', meent hij. 'Het is de complexiteit waarin wij als Springbok van waarde willen zijn, zeker voor een missiegedreven merk als Vattenfall.' 

Het eerste werk van de hand van Springbok voor Vattenfall moet begin volgend jaar het levenslicht zien. Of televisie onderdeel van de mediamix wordt, durft Van der Hoeven niet te zeggen.

Het nieuws volgt op de eerdere bekendmaking dat Dawn tegenwoordig als Springbok door het leven gaat. Jurian van der Hoeven staat samen met Marjolein Huisinga aan het roer van het Amsterdamse bureau. Van der Hoeven: ‘Het winnen van dit account sluit perfect aan op de rebranding van ons bureau.’

Er werken op dit moment 360 mensen bij Springbok. De bureaugroep heeft naast Amsterdam vestigingen in Mechelen, Gent, Brussel en Den Bosch. Vanuit Amsterdam werkt het bureau voor klanten als Triodos Bank, UWV, De Baak en Oxfam Novib.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie