Ads op Instagram zijn heel handig voor zowel gebruikers als merken, mits ze goed ingericht zijn. Veel gebruikers klagen de laatste tijd dat er te veel ads te zien zijn en dat hun feed verstopt raakt met alleen maar reclame, terwijl ze gewoon entertaining content willen zien. Instagram geeft aan dat het om een test gaat en dat ze hiermee nog meer waarde kunnen creëren voor adverteerders, maar is dit waar adverteerders echt op zitten te wachten?
Dit voorbeeld laat zien hoe zo’n ad er precies uitziet. Onderin zie je een timer die aftelt naar het moment dat je eindelijk weer verder mag scrollen. Deze advertenties kennen we ook al van de unskippable video’s ads op YouTube en zijn vaak de reden waarom gebruikers ad blockers downloaden.
Slimme strategie of agressieve ad breaks?
Gebruikers dwíngen om meer advertenties te bekijken... is dat wel gunstig is voor bedrijven? Een onderzoek van TikTok, gepubliceerd in januari, suggereerde dat dit juist tot minder betrokkenheid kan leiden. Meer dan 70% van de deelnemers gaf aan dat ze eerder geneigd waren een advertentie te bekijken als ze de optie hadden om deze over te slaan.
De vraag is of Instagram met deze zet meer waarde voor adverteerders creëert, of dat dit dwingende ad-format een regelrechte misser is. Wij vinden het goed om te zien hoe Instagram blijft vernieuwen, maar het is maar de vraag of gebruikers hier op zitten te wachten.
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!