Gekke gadget gekocht omdat je het op TikTok hebt gezien? Je bent zeker niet de enige. Sterker nog, de hashtag #tiktokmademebuyit is al meer dan 70 miljard keer gebruikt.
Maar wie krijgt er credits? TikTok? Nee, omdat je de gadget via Google hebt opgezocht, krijgt Google full credit. Toch is het zaadje voor de aankoop gepland op TikTok en wordt het in kaart brengen hiervan een uitdaging.
Attributieperiode
Het concept van een attributieperiode is essentieel om dit te begrijpen. Dit verwijst naar de tijd tussen het bekijken van een product op TikTok en de daadwerkelijke aankoop.
Adverteerders gebruiken attributiemethoden om te meten welke klikken of impressies hebben geleid tot aankopen. Het probleem is dat veel gangbare attributiemethoden tot 79% van de TikTok-aankopen niet kunnen vastleggen, vooral omdat TikTok-gebruikers het product vaak niet gelijk kopen na het zien van een TikTok-video. Dit komt grotendeels doordat ze de app moeten verlaten om naar de website van een merk te gaan.
Test, test, test
Ga je zelf aan de slag met een soortgelijke campagne en wil je je resultaten meten op TikTok?
TikTok raadt adverteerders aan om zowel click-through als view-through attributieperiodes te gebruiken om zoveel mogelijk data te behouden. Bovendien benadrukt het platform het belang van het aanpassen van de attributieperiode aan het soort product en de markt. Sommige markten kunnen baat hebben bij kortere attributieperiodes, terwijl andere meer tijd vereisen voor het nemen van een beslissing.
Dit betekent dat adverteerders flexibel moeten zijn en hun attributiestrategie moeten afstemmen op de specifieke campagne om de impact van TikTok op aankoopbeslissingen nauwkeurig te kunnen meten. Kijken, kijken en kopen via TikTok dus!
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!