Cannes Lions zijn de bekendste, maar de Britse D&AD Pencils naar verluidt de moeilijkste prijzen om te winnen. The Stone Twins wonnen als enige twee Pencils, beide Wood (brons). MediaMonks won als enige een Graphite Pencil (zilver) en de talentvolle illustrator Eva Cremers won met haar portfolio een Next Pencil. De 'potloden' werden online uitgereikt.
Hieronder alle Nederlandse winnaars:
- Met Hotel – The Stone Twins voor LEBO Vastgoed (Wood)
- Nowhere – The Stone Twins voor G&S Vastgoed (Wood)
- DARK: Interactive Netflix Guide – MediaMonks (Graphite)
- Fietsparkeergarage Koningin Julianaplein – Silo voor de Gemeente Den Haag (Wood)
- Paste (a presentation tool, in Covid times) – Wetransfer voor Wetransfer (Wood)
- Aēsop Presents: Three Aromatique Candles & Other Stories – Studio Regale (Wood)
- NL Branding – Studio Dumaber voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken (Wood)
- Eva Creamers voor Pull&Bear, Breaks Agency, Nike, Lemonade (Next)
Bekijk hier ook de 8 genomineerden die geen Pencil wonnen, waaronder het bord van Hak dat kinderen aanzet tot gezonder eten en de Coca-Cola campagne Open Like Never Before van 72andSunny Amsterdam, dat bij andere internationale award shows steevast in de prijzen viel en valt.
MediaMonks won met The Uncensored Library, een inzending van DDB Duitsland, overigens 8 Pencils ('Bleistifte'), waarvan 2 Yellow/goud.
(Lees onder het beeld verder.)
Verbal identity
The Stone Twins – de Ierse eeneiige tweeling Declan en Garech Stone, die al lang in Nederland werken – wonnen zoals gezegd als enige twee Pencils, beide in de categorie Writing for Design: ‘Het is leuk om erkend te worden voor originele ideeën en uitvoeringen van hoge kwaliteit. Nog belangrijker is het om ons werk te kunnen vergelijken met het beste internationale werk – en om te helpen bij het opbouwen van de profielen van onze twee klanten.
Het klopt dat wij verder kijken dan alleen visual design. Meer dan ooit is hoe een merk ‘talks’ (verbal identity) net zo belangrijk als hoe het ‘looks’ (visual identity). Het mooie van onze twee ‘design for writing’ prijzen is het huwelijk van design met creative copywriting. Deze twee aspecten maken deel uit van onze holistische benadering van brand development.
Of 8 Pencils voor Nederland niet wat weinig is? Het toont de hoge standaard van de D&AD Awards aan. Dutch Design is nog lang niet dood, wij hebben zojuist twee Pencils gewonnen!’
De score de afgelopen 5 jaar
Nederland won vorig jaar 12 Pencils (waarvan 1 goud en 4 graphite/zilver).
In 2019 won Nederland 8 Pencils.
In 2018 won Nederland 10 [Pencils] uit 10 nominaties.
Nederland wint 15 Pencils bij D&AD Awards 2017 (het jaar van The Next Rembrandt).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!