Simon Neefjes vertrekt na 20 jaar bij TBWA. Hij heeft te kennen gegeven zijn functies eind dit jaar neer te leggen. Rik Ledder, momenteel managing director, volgt Neefjes met ingang van volgend jaar op als ceo van TBWA\Neboko Groep.
Neefjes zette bijna 20 jaar geleden samen met Diederick Koopal en Cor den Boer Neboko op, dat in 2002 werd overgenomen door TBWA. Vanaf 2004 was Neefjes ceo van TBWA\Nederland, een rol die zich uitstrekte over meerdere bureaus. Vanaf 2014 was hij ook lid van het Internationale TBWA MT.
Meest onmisbare
Onder Neefjes’ regime werd TBWA\Neboko vier keer uitgeroepen tot Bureau van het Jaar, de laatste keer dit jaar. Neefjes zelf werd in 2012 gekozen tot Reclameman van het Jaar en in 2013 Meest Onmisbare Man in de reclame-, marketing- en mediabranche.
Neefjes treedt eveneens af als ceo van TBWA NL en als lid van het wereldwijde managementteam van TBWA. De leiding van TBWA NL wordt voorlopig ingevuld door cfo Erik Kellerhuis met wie hij samen de directie vormde. Rik Ledder neem de ceo-functie van TBWA\Neboko over, terwijl zijn taken als managing director worden overgenomen door Patritia Pahladsingh. Esther Brouwer, business director, wordt managing partner.
(Tekst loopt verder onder foto's)
Flinke transformatie
Neefjes, die bij TBWA blijft betrokken als extern adviseur, maakt zich weinig zorgen over de overgang. Met creatief leider Darre van Dijk is er de laatste jaren ‘een flinke transformatie bewerkstelligd’, stelt hij. ‘Marc Leurs, head of strategy and media arts, heeft een sterk vernieuwde afdeling neergezet, Rik en Patritia geven al geruime tijd samen met mij zakelijk leiding aan het bureau, dus ik verwacht dat de overgang voor iedereen soepel zal verlopen.’
Neefjes heeft ervoor gekozen de komende periode 'even niks te doen' en geen te leiding geven. 'Ik zie dat echt als een luxe. Na 20 jaar ga ik mij rustig oriënteren op wat ik ga doen. Dat zal geen reclamebureau zijn, want ik vertrek bij het beste bureau van Nederland.'
Voor de buitenwereld zou ik het nieuws omschrijven als dat de ‘John de Mol van de reclame’ er mee stopt..
Dank je Simon! Voor zoveel moois en leerzame jaren.
En natuurlijk gefeliciteerd aan Rik en Patritia!