’s Werelds eerste volledig geautomatiseerd AI-reclamebureau een feit

Het zat eraan te komen, een AI-reclamebureau en het heet Uncreative Agency. Rodger Werkhoven, creatief en AI-specialist, reflecteert.

De homepage van Uncreative Agency

No Humans. No Delays. No Budget (While we are in Beta, the service is completely free. After that we will charge 5 dollars per idea. Yes, that’s five without any zeros.)

Aldus afficheert Uncreative Agency zich op zijn site.

Wat is je eerste indruk? Wat kun je er precies mee?

Rodger Werkhoven, creatief en AI-specialist, verbonden aan digitaal bureau iO en OpenAI – met als mantra AI will not replace you. A person using AI will:

'Mijn eerste indruk is zoals gewoonlijk een cluster van indrukken. Nu: “Cooler dan ik had verwacht. Ziet er echt geloofwaardig uit. Damn, spelfouten.”

Wat je ermee kan? Typ een briefing aan de hand van wat vragen en de AI dropt binnen een minuut een pdf in je mail met daarin een de-brief van jouw briefing, een goed ChatGPT verhaal plus Dall•E onwaardige illustraties.  

Analyseer verder met me mee: de naam is goed, Uncreative Agency, it manages expectations. Collega’s die ik ’t vroeg te proberen, vonden de output soms verrassend, maar meestal ‘un-creative'. Vooral de visuals van Dall•E stelden dus teleur. Dat komt omdat die AI ook echt een uitgebreidere briefing nodig heeft om iets moois te maken. Stel je voor dat ze ’t Future Agency hadden genoemd, of AI Agency, of The Agency Terminator… dan hadden we ’t allemaal direct gediskwalificeerd, terwijl we ’t nu allemaal een leuke stunt vinden. Toch?'

Wie zitten erachter?

'Als je gaat kijken naar waar het domein 30 dagen geleden geregistreerd is, is dat in Duitsland. (Lacht) maar wie er creatief achterzitten, ga ik niet verklappen. Dat heb ik beloofd.'

'Uncreative Agency heeft ChatGPT onder de motorkap'

Kunnen marketeers nu juichen, moeten creatieven zich echt zorgen gaan maken?

'Uncreative Agency heeft ChatGPT onder de motorkap. Daar waren we allemaal toch allang heel enthousiast over? Dit laat zien wat je ermee kan, als je de API’s (ChatGPT, Dall•E) koppelt en automatiseert. Slim! Juichen? Nee. Het wachten is op GPT•4 dat eraan komt. Ik heb het in A/B-tests voorgeschoteld gekregen. Dat kon – eenvoudig  redeneren en deduceren. Dát wordt echt weer een game changer, waarvan iedereen weer opnieuw helemaal in de war zal zijn.

Creatieven die AI opzettelijk negeren, missen ’n heleboel lol nu. En ontzeggen zichzelf nu niet alleen een superhandig, inspirerend gereedschap, maar kunnen straks hun collega’s die wél met AI experimenteren, niet meer bijbenen. Díe creatieven moeten zich wel zorgen gaan maken nu.'

Tenslotte, hoe ziet jouw vergezicht eruit wat AI en communicatie betreft – wat is het utopische scenario en wat het gitzwarte?

'Om een idee te krijgen van mijn helemaal niet zo 'heel vergezicht', hoef je alleen maar terug te kijken. Er waren ooit communicatie-professionals die weigerden te leren werken met computers. Hun goed recht, maar ja.

Mijn positieve scenario wat AI en communicatie betreft: aan de gigantische vraag naar enorme hoeveelheden kwalitatief ogende/klinkende/inleefbare, hyper-gepersonaliseerde content – van lokaal nichemerk tot gigantisch wereldwijd opererend merk – gaan creatieven dankzij AI, VR en AR 100% aan de vraag kunnen voldoen.

Mijn donkere scenario: communicatie-loze blokken tijd worden te duur voor mensen met een kleiner budget; kortom, het aan tal boodschappen zal alleen maar toenemen.'

 

Naschrift:

DDB blijkt achter de 'stunt' Uncreative Agency te zitten. Meer specifiek George Strakhov, chief strategy officer DDB EMEA, en zijn team bij NORDDDB (DDB Scandinavië). Strakhov zal leiding gaan geven aan RAND, DDB's Hybrid Creativity Platform.

Rodger Werkhoven
Rodger Werkhoven

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie