De Metaverse lijkt misschien nog erg ver weg, maar online ontmoetingsplaatsen zoals de online game Roblox zijn juist al een grote hit. Met hun slogan ‘Reimagine the way people come together’ sluiten ze perfect aan bij de interesses van jongeren tegenwoordig. Het platform is zelfs zo populair dat Parsons School of Design er vanaf 2023 een hele course aan wijdt: leer digitale fashion te maken in de Roblox tool. Maar wat maakt Roblox een platform om goed in gaten te houden?
Allereerst antwoord op de vraag: wat is Roblox? Misschien heb je de naam al eens horen vallen, maar heb je geen idee wat de game precies inhoudt. Handig om te weten: de voornaamste doelgroep zijn kinderen tussen de 9 en 12 jaar, oftewel Gen Alpha (Statista, 2022). Het is een game waarbij je een eigen avatar van top tot teen kunt aankleden om vervolgens in duizenden werelden te spelen, bouwen en andere spelers te ontmoeten. Doordat de game open-source is en vooral draait om user-generated content is het voor iedere partij mogelijk om een eigen speelveld en item te creëren. En dat is ook voor merken niet onopgemerkt gebleven.
Het is een klassiek voorbeeld van in-game advertising. Gebruikers zetten geld op hun Roblox account en kunnen vervolgens de tofste dingen kopen met de speciale Robux virtual currency. Voorzie jouw avatar met de mooiste make-up van Givency en wissel iedere dag van kleding met merken zoals Nike, Ralph Lauren, Vans en Forever21.
Dat is dan ook precies waar de nieuwe course van Parsons School of Design zich op gaat richten: Het creëren van digital fashion in de Roblox tools om uiteindelijk de echte verkoop te stimuleren. Niet alleen in de fashion wereld liggen kansen. Vorig jaar kwam Chipotle met een speciale Halloween experience waarin de eerste 30.000 bezoekers een kortingscode kregen en ook Kellogg’s kwam met een speciale experience waarin het product duidelijk terugkomt. Wordt dit dé nieuwe manier om de nieuwe generatie te bereiken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!