Deze week was Mischa Schreuder, Executive Creative Director en Partner bij Fitzroy Amsterdam, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier zijn 5 bijdragen:
1. 'Bij elke stap die ik maakte, wilde ik mij altijd omringen met mensen waar ik wat van kon leren'
'Ik laat me elke dag graag inspireren en sta open voor verandering. Misschien komt dat wel omdat ik meteen vanuit de schoolbanken ging werken, met daarbij het gevoel dat ik nog lang niet klaar was met leren. Op mijn 21ste zat ik in mijn laatste jaar van het Grafisch Lyceum Amsterdam met een 'Best Student Award' en ADCN-lidmaatschap. Hiermee ging ik het vak in. Die kans kreeg ik van Maarten Bakker en Herbert Van Hoogdalem bij Euro RSCG (Havas), dat waren mijn eerste leermeesters, naast mijn vader (Gijs, voormalig creative director Wunderman, red.) natuurlijk die mij allerlei kneepjes uit het vak al op een leuke manier had meegegeven.
Deze stap wilde ik alleen maken als ik ook meteen een particuliere opleiding kon doen van de VIA, in de avonduren en in het weekend. Herbert gaf aan: dan moet je daar zelf achteraan, maar als je echt wil, kan dat. Daar moest ik nog wel even tussen zien te komen via een motivatiegesprek en een opdracht die ik moest presenteren. Ik zat uiteindelijk als broekie bij de toppers uit het vak in mijn ogen (Jeroen van de Sande, Jorn Kruijsen †, Sicco Beerda, Michiel Neefjes, Rogier Mahieu, Leonie de Bruijn) die allemaal al meerdere Lampen hadden gewonnen. De energie en inspiratie die ik terugkreeg uit deze groep was geweldig.
De gastdocenten die wekelijks langskwamen varieerden van toneelspelers waar je les van kreeg hoe je moest presenteren tot aan advocaten die je wegwijs maakten hoe je met ideeën en rechten om moest gaan, en bijvoorbeeld Johan Kramer die met veel passie vertelde wat je kan doen met licht en de juiste camera’s en hoe je goede ideeën tot leven kan laten komen. Sindsdien ben ik altijd op zoek gegaan naar mensen die mij die inspiratie konden geven: Wim Michiels tijdens deze studie, maar ook Ron Meijer en Hans Goedicke, mijn volgende steunpilaren in het vak bij Imagine.
Bij elke stap die ik maakte wilde ik mij altijd omringen met mensen waar ik wat van kon leren; van Poppe van Pelt en Diederick Hillenius tot Cor de Boer, Diederick Koopal en Simon Neefjes. Bij PMS waren dat Marcel Hartog en Jeroen van Zwam.
Later ben ik mijn eigen bureau begonnen met weer een topper uit het vak, Béla Stamenkovits. Het is elke keer weer spannend, maar de essentie is: áls je de uitdaging maar durft aan te gaan en als je verder komt, nóg een stapje verder durft te gaan zoals ik heb mogen leren van Bruno Bertelli, beste ECD worldwide op dit moment, en Mark Tutssel, die dat eerder was. Jezelf tegenkomen en blijven vernieuwen. En dat kan ook door mensen die veel jonger zijn, wat nog leuker is. Bijvoorbeeld als je Tim van der Wiel van Gospooky uitnodigt bij een van de avonden van 40under40 (daarover morgen/onder meer) die daar als 18-jarige kwam praten.
Daarom is dit vak ook zo onwijs mooi. Iedere dag kun je je laten inspireren door vakgenoten en klanten. Loop mee met fotografen en regisseurs, modespecialisten en designers, maar ook milieuactivisten (WNF, lion whisperer Kevin Richardson, zie zijn Van Gils-campagne hieronder, Sea Shepherd), mensen die in de zorg werken (het Ministerie van Volksgezondheid en KWF) en mensen die voor andere mensen opkomen (Cordaid, Aidsfonds, War Child).
Je kunt met ideeën en de juiste inspiratie enorm veel mooie dingen maken, waarmee je andere mensen weer kunt inspireren en - door middel van reclame - gedrag positief kunt veranderen; zoals we bijvoorbeeld hebben gedaan met Kliekipedia (voor SIRE) of Moodcamp om over depressie te kunnen praten (met Publicis One).'
2. 'Van de stilte die er toen ontstond, kreeg je rillingen en kippenvel'
'Maar voor al dit soort ideeën (zie boven) moet je een breder netwerk hebben dan het geijkte reclamewereldje. Ik ben daarom tien jaar geleden begonnen om een groep van mensen bij elkaar te brengen op een inspirerende locatie. 40under40, een groep van elke keer 40 mensen die het verschil maken in hun vak. Wat de groep gemeen heeft is dat ze drive en passie hebben en openstaan voor andere mensen uit andere disciplines. Ze willen elkaar helpen en proberen elkaar te motiveren, waardoor er dingen ontstaan die niemand in eerste instantie zou verwachten dat het mogelijk is.
De mensen en sprekers variëren van BN’ers, sporters, Formule 1 coureurs, ESA ruimtevaart, TU Delft, muzikanten, designers, filmmakers, dansers, whizzkids, cabaretiers, advocaten, artsen, activisten tot ondernemers. De groep bestaat inmiddels uit meer dan 400 mensen. Elke keer komen er 40 mensen bij elkaar in een ruimte bij bijvoorbeeld Google, Facebook, op de Zuidas, het Stedelijk Museum of zelfs in een diamantslijperij. Elke keer is de avond weer anders en helpt en inspireert iedereen elkaar.
Naast deze prachtige groep ga ik vaak op zoek naar plekken waar allemaal verschillende groepen komen, zelfs als dat is bij een ander reclamebureau. Herc (dank voor de uitnodiging, Emilio de Haan) had laatst een benefiet tentoonstelling voor Turkije na de verschrikkelijke aardbeving. Foto’s die werden geveild voor Turkije. Prachtige foto’s van topfotografen, maar ook een documentaire die me bij mijn strot greep; Ahmed Emin Batman had een korte documentaire gemaakt vlak na de aardbeving. Tijdens het zoeken naar overlevenden stopte het graven soms om de geluiden of stemmen te horen van mensen onder het puin. Van de stilte die er toen ontstond kreeg je rillingen en kippenvel. Zo’n film doet meerdere dingen met je: het laat je inzien hoe verschrikkelijk het is geweest en hoe kwetsbaar een mens is, en hoeveel je om je dierbaren moet geven. Dit soort avonden zet je aan het denken en zorgt ervoor dat je meteen ook zelf iets wil doen.'
3. (Extreem) sporten - 'Je kan alleen niet altijd ontvankelijk zijn voor inspiratie'
'Sporten en extreme sporten zijn voor mij een uitlaatklep om even te resetten na drukke dagen en inspirerende gesprekken met klanten of dingen die ik heb gezien of gelezen. Je kan alleen niet altijd ontvankelijk zijn voor inspiratie; ik heb die reset-/pauzeknop nodig.
Die heb ik gevonden in extreme sporten, of het nu parachutespringen, duiken, snowboarden of racen op het circuit is. Daarnaast train ik lekker drie keer in de week met thaiboksen. Dan moet ik me daarop focussen.
Ik merk dat als ik dat blijf doen, en een goed boek lees (Gaat niet bestaat niet van Richard Branson) of TED Talks van Chris Anderson luister, met mijn kids naar een museum of de Parade ga of zoals laatst naar een concert van Beyoncé in de Amsterdam Arena, ik daar dubbel van kan genieten en alle voelsprieten uitstaan om alles tot me te nemen.'
'Als ik iets niet kan, wil ik het leren. Niet kunnen bestaat niet voor mij'
4. De tuin van Mischa - 'Als ik iets niet kan, wil ik het leren. Niet kunnen bestaat niet voor mij'
'Zo verhuisden we zeven jaar geleden van de Noordermarkt in Amsterdam van een mooie bovenverdieping met dakterras en twee planten naar een huis in Castricum aan het bos met een groot stuk maagdelijke grond. Wat doe je dan, je laat je inspireren door tuinboeken, tuinarchitectuur, gaat designers volgen op Instagram. Omdat ik weinig verstand van tuinieren had, ben ik toen een cursus tuinarchitectuur gaan doen. Terug naar de schoolbanken ‘s avonds. In twee maanden tijd leerde ik veel over bloemen en planten en hoe je je eigen droomtuin op papier zet. De cursusavonden waren leuk, met mensen in de klas die totaal verschillend waren. Van jong tot oud, van studenten tot aan gepensioneerden die wel wat bij wilden leren. In een tuin kun je je overigens ook heerlijk ontspannen en blijf je altijd bezig. Een tuin is nooit af.'
5. 'Ideeën bedenken kunnen veel mensen; je kunt de gracht ermee vullen'
'In dit vak is het keihard werken als je iets vernieuwends wil maken, of iets wat er nog niet is. Vaak wordt gezegd dat iets niet kan. Dan ga ik het juist aan. Dan wordt alles wat ik hierboven heb omschreven in het brein geactiveerd. Ideeën bedenken kunnen veel mensen; je kunt de gracht ermee vullen. Waar het om gaat is dat je die geweldige ideeën ook waarmaakt, gaf Béla [Stamenkovits] mij ooit als wijze tip. Voor mij was dat een eyeopener.
Als je gecompliceerde dingen wil waarmaken, lukt dat nooit alleen. Het lukt ook niet met alleen dat vertrouwde vriendengroepje uit het vak. Je moet vaak daarbuiten connecties maken om iets te realiseren. Deze les kreeg ik ook meerdere malen te horen in Parijs toen ik de Hyper Island course heb gedaan.
Als je openstaat voor iedereen, dan maak je uiteindelijk ook gemakkelijker die connecties. De echt mooie ideeën en ideeën die ertoe doen, waar mens en dier wat aan hebben. Die ideeën maakt het vak ook meer dan een gewoon communicatievak, dan is het een passie, verschuil willen maken… Die gedeelde passie hoop ik door te kunnen geven aan onze creatieven bij Fitzroy, maar ook aan onze klanten.
Af en toe ga ik naar de Willem de Kooning Academie, de VMBO Filmacademie of een basisschool met kids van 7-10 jaar om wat te vertellen over bijvoorbeeld recycling, of geef ik les op mijn kickbokschool. Als je dan jouw passie kunt doorgeven en anderen kunt inspireren met datgene wat je zelf ook heb mogen ontvangen van anderen, dan is dat geweldig.
De dag heeft 24 uur en dat mag best een feestje zijn, doe dan dingen die je echt leuk vindt.
Het vieren doen we vaak ook thuis samen (en bij Fitzroy), en de foto links is voor mij een mooi moment waarop ik met de kids en mijn vrouw, maar ook mijn ouders die bij ons thuis waren, een prachtige internationale prijs vier. Hard werken moet je ook samen vieren. En als ik dan de twinkeling zie in de ogen van mijn kids, dan doen we het samen. En van mijn beide ouders heb ik de mooiste les gekregen: sta open voor alles.'
Komende week is (kerstcommercial)regisseur Ismael van productiemaatschappij Pink Rabbit curator van 'n speciale #RPOTDFAW ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Adformatie.