Deze week was Elias Reinheimer, Chief Creative Officer & Leadership Team member Havas Play én Cannes-jurylid (in de categorie Media Lions / Engagement Track), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Passion: Sports - 'Wat bijzonder was, was dat 7-Eleven als niet-officiële sponsor van de NFL extreem zichtbaar was op het veld'
'In mijn werk ontwikkel ik nieuwe speelvelden voor merken rond passies van mensen. Plekken waar mensen graag (samen)komen. Zo help ik merken hun plek te vinden, verbindingen te maken en op een vanzelfsprekende en natuurlijke manier te activeren.
Een interessante case rond de passie sport, die ik enige tijd geleden tegenkwam, was de Ja'Marr Chase is Always Open hack.
In American football is het doel van een wide receiver, zoals supertalent Ja'Marr Chase van de Cincinnati Bengals, om vrij (open) te staan voor passes - om touchdowns te kunnen scoren. Na een paar frustrerende wedstrijden waarin hij constant 'open' stond maar de bal niet kreeg, noemde Ja'Marr zichzelf 7-Eleven, naar de zogeheten gemakswinkel die vroeger van 7-23 uur open was en tegenwoordig altijd open is, wat gretig en organisch opgepikt werd door de media en op social media.
Het merk reageerde en creëerde binnen 48 uur een merchandise-lijn (inclusief een gouden chain met het logo, die Ja'Marr op het veld droeg en telkens zou laten zien als hij een pass ving), gameday-activatie en sociale campagne geïnspireerd op Ja'Marrs interviews en sociale posts.
Wat vooral bijzonder was, was dat 7-Eleven als niet-officiële sponsor van de NFL (National Football League) zo extreem zichtbaar was op het veld.
Ja'Marr maakte daarnaast gebruik van zijn enorme fanbase en lanceerde de merchandise-collectie ook via sociale media, waardoor 7-Eleven nog verder doordrong tot de gigantische American Football cultuur.'
2. Passion: Music - ‘The Iconic Playlist’ en het meest genoemde automerk in de muziekgeschiedenis
'Met 16.415 nummers is Mercedes-Benz het meest geciteerde automerk in de muziekgeschiedenis. Daarmee kan Mercedes dus makkelijk inspelen op de popcultuur waarin het een stem heeft. Van R'n'B tot funk tot poprockmuziek, Mercedes-Benz doorkruist tijdperken zonder zijn kracht te verliezen en inspireert muzikanten als Janis Joplin, Dire Straits, Eagles, The Scorpions, Suprême NTM , Eminem, Beyoncé, Kendrick Lamar en nog veel meer. Door hun creaties smeden deze artiesten sterke banden tussen het automerk & muziek. Wat mij hierbij extra aanspreek is dat het niet gaat om een specifiek muziekgenre, maar muziekgenre-breed connectie wordt gemaakt met het merk.
De campagne ‘The Iconic Playlist’ maakt slim gebruik van dit inzicht zonder nieuwe samenwerkingen aan te gaan, maar gebruik te maken van hetgeen er al is en dit opnieuw te activeren met LP’s, brand experiences, digitale playlists, product demo’s, radiozenders en ga zo maar door.'
3. Passion: Gaming - TheDonationMap, een slim voorbeeld van een creatieve media-hack
'TheDonationMap is een slim voorbeeld van een creatieve media-hack binnen Fortnite. TheDonationMap nodigt spelers uit hun avantar na het gamen achter te laten op de DonationMap binnen Fortnite. Hoe meer tijd er op de DonationMap gespendeerd wordt hoe meer inkomsten er gegenereerd worden voor het goede doel: de wederopbouw van Oekraïne. Creators van gamemaps worden namelijk door Fortnite beloond naar ratio van de speeltijd op hun gecreëerde map. En hoe meer spelers, hoe meer inkomsten.
TheDonationMap bestaat uit het nauwkeurig nagebouwde onafhankelijkheidsplein van Kiev en symboliseert de plek die voor de oorlog ook de sociale ontmoetingsplek voor jonge Oekraïners was. Streamers op Twitch schaarden zich massaal achter dit initiatief en nodigden hun kijkers uit om hieraan deel te nemen. Het geeft weer hoe je binnen jonge communities op een laagdrempelige manier iets kunt activeren voor een goed doel.'
4. Passion: Music - 'Ondanks meerdere aanbiedingen van meerdere grote hiphop-labels heeft rapper LaRussell ervoor gekozen om onafhankelijk te blijven'
‘Vanuit Havas Play hebben we een inhoudelijk partnership met snelgroeiend mediabedrijf De Stroom Media (onderdeel van Fremantle Nederland). Elke maand komen we bij elkaar voor een uitgebreide insight-sessie. Vanuit een maandelijkse datascan bespreken we al het talent dat die periode opviel op TikTok, Insta en YouTube.
Een inspirerend voorbeeld is rapper LaRussell. Ondanks meerdere aanbiedingen van meerdere grote hiphop-labels heeft rapper LaRussell ervoor gekozen om onafhankelijk te blijven. Hij doet zijn eigen social media en luisteraars kunnen hem benaderen om rechten van zijn nummers te kopen. Het idee is simpel, als een van zijn nummers een hit van Jay-Z proporties wordt dan profiteer jij daar levenslang in mee omdat je (een deel van de) rechten van het nummer hebt gekocht. Inmiddels heeft hij 1,2 miljoen volgers en krijgt hij lovende berichten van toprappers als Busta Rhymes.
LaRussells onafhankelijkheid is in eerste instantie begonnen omdat, naar zijn zeggen, de muziekindustrie niet zat te wachten op een rapper uit Vallejo in de Bay Area. Vanuit zijn eigen huis begon hij te bouwen aan een onafhankelijke carrière, aanvankelijk voor een kleine schare fans: begin 2021 telde zijn Instagram-account 4.000 volgers. Toen hij in datzelfde jaar drie albums uitbracht, enige erkenning kreeg van andere, bekendere rappers groeide zijn following al snel naar 75.000 volgers.
Vanaf het moment dat LaRussell besloot zijn muziek openbaar als ‘aandelen’ aan te bieden wist de selfmade rapper media-aandacht te genereren en kwam de echte beweging op gang. Naast aandelen spoort LaRussell zijn fans aan om zijn muziek direct van hem te kopen en geeft hij nog altijd kleinschalige optredens in de tuin van zijn ouderlijk huis.'
Toegift: Here’s How LaRussell and Intuit are Helping Independent Artists Understand How to Achieve Their Financial Ambitions (artikel Rolling Stone)
5. Passion: Food - Eten verbindt
'Op het TEDx Impact Program 2022 ontmoete ik Lelani Lewis uit Londen en chef van Code Noir in Amsterdam. Code Noir is een food experience die je op een culinaire reis meeneemt om een beter inzicht te krijgen in de culturele en koloniale erfenis van mondiale handelsroutes en - in het geval van Lelani - de effecten ervan op de Caribische keuken en cultuur. Onze ideeën over lekker eten is de gemeenschappelijke basis die we allemaal delen, en immigratie is van fundamenteel belang voor goed, gevarieerd eten.
In het boek ‘You and I Eat the Same’ omschrijft René Redzepi, chef-kok en eigenaar van Noma in Kopenhagen, eveneens de manieren waarop koken en eten ons over culturele en politieke grenzen heen met elkaar verbinden, waarbij wordt bepleit dat we de keuken moeten beschouwen als een collectieve menselijke inspanning waarvan we tegenwoordig allemaal profiteren.
Er wordt ontzettend veel aandacht besteed aan verschillen tussen mensen. Maar de waarheid is dat eten (en de verrukkingen ervan) zo'n zeldzaam iets is dat alle mensen verbindt.'
In de week van 1 juli (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt sinds dit jaar tweewekelijks) is Akwasi, medeoprichter Omroep Zwart, rapper, acteur en dichter van Ghanese afkomst, curator van #RPOTDFAW.
Extra toegift: Memphis Depay en Akwasi brachten afgelopen zondag deze hele grappige teaser uit.