Deze week is David Koop, de kersverse nieuwe Strategy Director van Roorda Reclamebureau, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.
David over zijn week: ‘Sinds deze week ben ik als strateeg begonnen bij Roorda, met de ambitie om vanuit gedragswetenschap creatieve ideeën te ontwikkelen die positief bijdragen aan maatschappelijke verandering.
'Met de opkomst van AI en programmatic lijkt er minder ruimte voor vernieuwende creativiteit en lijkt ons vak soms op de automatische pilot te staan. Ik vind dat jammer: voor mijn gevoel begint elke positieve verandering juist vaak met een positief idee. Tikkeltje naïef als ik ben word ik dan ook blij van ideeën die in weerwil van cynisme laten zien wat er wel mogelijk is en wat ik zelf kan doen: yes, we can! Ideeën die de toon zetten, emoties raken en een nieuw handelingsperspectief aanreiken, zonder anderen de les te lezen.
'Vandaar dat deze week in het teken staat van Positiviteit, oftewel hoe ideeën kunnen helpen het positieve verschil te maken. Deze week "serveer" ik daarom louter voorbeelden van ideeën of makers die vanuit een positief frame anderen laten zien dat het wél kan.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. JR
'In 2011 raakte ik in de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam aan de praat met een jongen die met behangkwast en al bezig was levensgrote zwartwit portretten op de muur te plakken. De jongen stelde zich voor als JR, een straatfotograaf uit de banlieus van Parijs. Sinds hij in 2001 in de Parijse metro een fototoestel vond, voorziet hij de openbare ruimte van levensgrote, iconische zwartwit portretten. Typerend voor JR is dat hij op een lichtvoetige, humoristische manier aandacht vraagt voor controversiële issues zoals het Palestijns-Israëlische conflict en Mexicaanse immigratie in de US. Met iedere keer dezelfde intentie: door middel van humor en relativering mensen bij elkaar brengen.'
2. Inglourious Fruits & Vegetables
'Inmiddels alweer een golden oldie deze, maar nog steeds een van mijn favorieten en heel relevant. Stoer hoe deze Franse supermarkt het probleem van voedselverspilling aanpakt, en en passant een nieuw verdienmodel ontwikkelt door ook "afgekeurd" fruit en groente verkopen. Knap ook hoe boodschappers hierdoor toch op een andere manier naar groenten en fruit zijn gaan kijken. En het voortaan heel normaal vinden om voor een deel "inglourious fruits & vegetables" in hun boodschappenmandje te doen. Echt een ijzersterk idee dat inmiddels met de Buitenbeentjes van Albert Heijn ook in Nederland navolging heeft gekregen.'
3. Drake ‘Gods Plan’
'Toegegeven, als old skool hiphop liefhebber ben ik niet echt een grote fan van autotune rapper Drake. Maar mijn respect voor deze superster nam exponentieel toe na het zien van zijn clip “God’s Plan”. Alleen al de opening van de clip is legendarisch: “The budget for this video was $996.631.90. We gave it all away. Don't tell the label...”
'Wat volgt is een heuse tranentrekker waar Ophrah jaloers op zou zijn. Kan me voorstellen dat sommigen dit strooien met cadeaus net iets te cheesy en zelfs ongeloofwaardig vinden. Maar ik vind het mooi om te zien hoe Drake hiermee afstand neemt van het hiphop machismo. En een nieuwe standaard stelt hoe een hiphop-superster zich ook kan gedragen. Immers, noblesse oblige. Nou maar hopen dat meer supersterren dit positieve voorbeeld snel zullen volgen.'
4. Black Supermarket
'Alweer een Franse supermarkt, Carrefour dit keer. Maar toch wilde ik deze met jullie delen, omdat ik hem briljant vind. Knap hoe Carrefour de Fransen ervan bewust maakt dat de wet hen veroordeelt tot het eten van het groente en fruit van slechts een paar grote leveranciers (omdat hun zaden zogenaamd beschermd zijn - alsof je rechten, intellectueel eigendom kan hebben op de natuur).
'Helemaal knap om te zien hoe Carrefour door het mobiliseren van lokale boeren - en hun voedzamere zaden en ten bate van de bio-diversiteit - er vervolgens een Europese wetswijziging doorheen krijgt. Wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe een goed idee tot concrete maatschappelijke verandering kan leiden.'
5. Lichtinstallatie Teresa van Dongen
'Al jaren laat ik mij graag inspireren door de Dutch Design Week. Dit jaar was de toekomst van wonen een belangrijk thema. Opvallend is hoeveel ontwerpers zich laten inspireren door de natuur. Van de schimmel mycelium kunnen bijvoorbeeld bakstenen gemaakt worden die zichzelf kunnen repareren wanneer ze beschadigd zijn. Mooi vind ik ook de lichtinstallatie van Teresa van Dongen, die zijn energie krijgt van micro-organismen uit rivieren en meren. Dus wellicht hebben we in de toekomst geen stroom meer nodig om lampen te laten branden. Dit betekent wel dat je voortaan de buren moet vragen de lamp te voeden wanneer je op vakantie bent, aangezien je de micro-organismen wel in leven moet houden.'
*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!