De ervaren reclameman Ralph Wisbrun (65) is aangesteld als de nieuwe advisor van bureaunetwerk Ace. Hij neemt plaats in de strategic board naast ceo Rogier IJzermans en fungeert in deze rol als zijn rechterhand.
Consultancytak
De komst van Wisbrun moet Ace helpen bij ‘de verdere groei en internationalisering’ van de twaalf bureaus tellende groep. Ook gaat Wisbrun met het Ace-team een 'brand & business consultancy'-tak binnen de groep opzetten, waarmee 'de competitie' moet worden opgezocht met bestaande consultancybureaus. De tak komt voort uit de behoefte aan ‘merkregie’ die Ace bij merken waarmee het samenwerkt waarneemt, zegt IJzermans. ‘Onze industrie, en Ace ook, bestaat in de kern uit makers. Door dit te verrijken met merkregisseurs ontstaat er meer focus op de lange termijn.’
Wisbrun: ‘We zien momenteel een groot gat tussen advies en oplossingen. Ace is een netwerk van bureaus en met de komst van een consultancy-tak zijn we in staat om dat gat te dichten. Een veel meer praktische benadering van consultancy, dus.’ Beide heren laten onvermeld met welke bureaus de strijd wordt aangegaan.
Snuffelstage
Wisbrun en IJzermans hebben elkaar ontmoet op het VIA Legend Diner twee jaar geleden, waar eerstgenoemde werd benoemd tot Legend. De ontmoeting heeft geleid tot een snuffelstage van Wisbrun bij Ace het afgelopen jaar, waar hij de groep onder meer heeft geholpen met de positionering. Nu is hij in vaste dienst aangesteld. Wisbrun Eastwood, het bureau dat Wisbrun met Marc Oosterhout in 2021 oprichtte, wordt hiermee opgeheven. Wisbrun: 'Ik zal projecten met Marc blijven doen, maar Ace heeft nu mijn prioriteit.' Toevallig genoeg is Rogier IJzermans op het meest recente Legend Diner, afgelopen donderdag, benoemd tot Most Valuable Player, door wat hij met Ace in korte tijd heeft bereikt.
Wisbrun over zijn nieuwe baan: 'Na een tijdje oriënteren bij Ace ging het kriebelen. Ik zie enorme potentie in de verjonging van merken, iets wat Ace tot in de vezels begrijpt. Ik hoop met mijn ervaring een steentje te kunnen bijdragen in het vertalen hiervan naar nationale en internationale klanten.'
IJzermans: 'Vanaf dit jaar gaat Ace geïntegreerd de markt op. Veel merken hebben een uitdaging met het verbonden blijven met de hedendaagse cultuur en het bijblijven met alle nieuwe technologische ontwikkelingen; Ace is gebouwd op deze twee assen. En Ralph verstaat deze propositie en dit vak als geen ander.'
Diversiteit
De zogenoemde strategic board van Ace bestaat nu uit de twee witte mannen IJzermans en Wisbrun. De executive board bestaat uit Claire Martens, Dennis van Vugt en Wilfred van der Kolk. Gevraagd of deze beide boards -gezien het als vooruitstrevend bekendstaande Ace- niet wat diverser hadden gekund, zegt IJzermans dat de aanstelling van Wisbrun ‘juist een toevoeging van ervaring aan een club jonge mensen’ is. ‘Diversiteit staat inderdaad hoog op de agenda bij Ace. Zo stimuleren we diversiteit met talentbureau Amaru door te investeren in jong talent met een niet-Westerse achtergrond. Ook faciliteert onze executive board, met twee mannen en een vrouw, een moderne vorm van leiderschap. We werken er hard aan om dit tot een nog meer representatieve samenstelling te brengen.’
Ralph Wisbrun nam in 2020 na een lange carrière bij PPGH/JWT en Ubachs/Wisbrun afscheid van Wunderman Thompson (voorheen JWT). Hij was vijf jaar lang voorzitter van de VEA (nu VIA) en ontving in 2017 de Coq d’Honneur en Grand Coq d’Honneur voor zijn bijdrage aan het vak. In 2021 mocht Wisbrun de prijs voor VIA Legend aan dat rijtje toevoegen.
Bij Ace, opgericht in 2020, werken nu zo'n 350 mensen bij in totaal 12 bureaus, waaronder Herc, Glasnost en Airborne. Content Icons is het jongste bureau van de groep. Het afgelopen jaar was een 'overnamejaar' voor Ace, de focus komt nu te liggen op de consultancytak. Eind vorig jaar stapte marketingmanager Erik Wiese uit de groep, zijn functie is komen te vervallen. Merken als Porsche, YoungCapital en Zalando behoren tot het portfolio van Ace.