De Publicis Groupe grijpt hard in om de kosten terug te brengen. Het wil de komende periode een half miljard euro snijden.
Tegen The Drum laat ceo Arthur Sadoun weten dat het senior-management de komende maanden een loonsverlaging van 30% zal doorvoeren. Daarnaast wordt het dividend aan aandeelhouders gehalveerd, dit wordt pas in september uitgekeerd.
De uitgaven aan freelancers zouden volgens The Drum wereldwijd volledig zijn stopgezet, en de inhuur van externen is bevroren
Publicis zag in de cijfers van het eerste kwartaal al wat de coronacrisis financieel kan betekenen. Het concern zag de inkomsten in China dalen met een percentage van ‘dubbele cijfers’, terwijl Europa een daling liet zien van 9,2% tot € 578 miljoen. Wereldwijd ging de publicis Groupe 2,9% achteruit.
De cijfers uit de VS vóór het einde van februari, toen de crisis nog beperkte invloed had, lieten overigens een omzetgroei zien van 5%.
Sadoun verwacht dat de economische gevolgen van de coronacrisis 'lang' zullen duren: 'We worden nu allemaal geconfronteerd met een crisis die ongeëvenaard zal zijn in termen van omvang, complexiteit en waarschijnlijk lengte.'
Wat de ingrepen precies voor de Nederlandse markt betekenen is niet bekend. Publicis Groupe in Amsterdam was niet direct bereikbaar voor commentaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!