Praktisch stappenplan voor bureaus in uitdagende tijden

Het is voor bureaus flink aanpoten om goede bedrijfsresultaten te boeken, maar er zijn manieren om toch succesvoller te worden.

Foto: Merten Snijders

Bert Hagendoorn is een ervaren specialist in positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus.Met negen andere experts in de bureauwereld geeft hij 22 november een Masterclass op dit gebied in samenwerking met Adformatie. Hagendoorn helpt toonaangevende  bureaus hun merkverhaal te verstevigen, zichtbaarder te worden voor klanten en succesvoller te worden. Dat doet hij al 15 jaar en dat maakt dat hij goed zicht heeft op de uitdagingen waar de markt tegenwoordig voor staat. 'In de eerste plaats zijn er economische ontwikkelingen die het bureaus lastig maken. Er zijn minder opdrachten, projecten worden uitgesteld. Budgetten worden krapper en marges kleiner. Daardoor is het belangrijker dan ooit om klanten te behouden en nieuwe aan te trekken. Een gedegen plan om daaraan te werken is noodzaak voor een bureau dat vooruit wil.'

AI: kansen en uitdagingen  

Tegelijkertijd heeft de markt te maken met technologische veranderingen. Vooral de ontwikkeling van AI gaat heel hard. “Dat zorgt enerzijds voor mooie kansen”, zegt Hagendoorn. “Dankzij AI kun je als creatief meer met hetzelfde budget, of eventueel hetzelfde voor minder. Een bureau kan er efficiënter door werken en daardoor interessanter worden voor klanten. Maar AI vormt ook op allerlei fronten een uitdaging. Hoe ga je bijvoorbeeld om met auteursrecht wanneer iets met AI wordt gecreëerd? En hoe pas je het gebruik van AI in binnen de bedrijfsstrategie? Niets doen is geen optie, we moeten allemaal aan de slag met AI. Maar wie moet wat en op welke manier? Dat is een vraag die je als creatief bureau beantwoord moet krijgen.”  

Talent en diversiteit 

Naast de economische en technologische uitdagingen hebben creatieve bureaus ook nog een flinke kluif aan het borgen van talent en diversiteit binnen de organisatie. Hagendoorn: “Talent heb je nodig voor de vernieuwing van je bureau en de producten die je levert. Dus je moet zorgen dat je aantrekkelijk bent en een fijne werkcultuur hebt waarin ook jonge mensen zich thuis voelen. Diversiteit is hieraan gekoppeld. Met mensen van verschillende generaties en met verschillende achtergronden aan boord ben je beter in staat om kansen te zien en te benutten. In een krappe arbeidsmarkt is het zeker niet eenvoudig om dit op orde te krijgen, maar voor de voortgang en aantrekkelijkheid van bureaus is het wel enorm belangrijk.” 

Groeistappenplan voor creatieve bureaus 

Het herkennen van uitdagingen in de markt en weten hoe daarmee om te gaan is essentieel voor creatieve bureaus die willen doorontwikkelen. Hagendoorn heeft een groeistappenplan ontwikkeld voor bureaus waar deze aspecten deel van uitmaken. Het plan kent zes stappen.  

Stap 1: De actuele situatie 

Dit is een analyse van wat er zich binnen en buiten de muren van een bureau afspeelt. Hagendoorn: “Intern kijken we naar de achtergrond, de drijfveren, de werkcultuur, de producten, de USP’s, de concurrentie; alles wordt onder de loep genomen. Daarna kijken we extern: wat er gebeurt in de economie, in de markt en bij opdrachtgevers. Dit komt allemaal bij elkaar in een SWOT-analyse.” 

Stap 2: Doelstellingen  

In deze stap wordt bekeken waar een bureau naartoe wil. Hagendoorn: “De economische doelen van de organisatie worden bepaald, plus die omtrent productaanbod en reputatie. Ook wordt gekeken naar de samenstelling van het team en de sociaal-maatschappelijke doelen. Het gaat hier zowel om doelstellingen voor 1 tot 3 jaar als plannen voor de lange termijn.” 

Stap 3: De groeistrategie 

In deze stap wordt de richting van de bedrijfsstrategie bepaald. Hagendoorn: “Dit start met het maken van een actieplan om de bepaalde doelstellingen te behalen. Daarna kijk je naar de  marketingstrategie. Hoe kun je bijvoorbeeld meer business binnenhalen bij bestaande klanten en op welke manier benader je nieuwe kansen? Ook mogelijke partnerships en overnames worden in deze stap bekeken.” 

Stap 4: Positionering 

In deze stap wordt de kernkracht van de organisatie gecombineerd met de belangrijkste behoeften van de doelgroep waar het bureau zich op richt. Hagendoorn: “Dit leidt tot een scherpe(re) positionering, waarbij ook de brand positioning statement, de merkidentiteit, de merkpersoonlijkheid en de tone of voice worden bepaald. Een feedbackronde binnen de organisatie en eventueel met relaties is hier idealiter idealerwijs onderdeel van, zodat het ook iets is wat echt gedragen wordt door het team.” 

Stap 5: communicatiestrategie 

In deze stap wordt vastgesteld wat belangrijk is voor de bedrijfscommunicatie. Hagendoorn: “Hoe zien de doelgroepen eruit, het benodigde team, welk budget is nodig voor de marketingcommunicatie, wat zijn de onderwerpen voor het thought leadership. We lopen de 'eigen' en externe communicatiemiddelen door (waaronder events en awards) en de  marketingcommunicatie-KPI’s komen aan bod.” 

Stap 6: Planning en monitoring 

In deze laatste stap wordt een communicatiekalender of marketingjaarplan gemaakt. Hagendoorn: “Alle milestones zoals een jubileum of uitbreidingen horen daarin, net als bijvoorbeeld het live gaan van belangrijke cases. Daar kun je KPI’s aan toevoegen en een actieplan voor de uitvoering. Aan de hand van de kalender zijn de resultaten te monitoren en kan waar nodig worden bijgestuurd” 

Extra foto's masterclass

Masterclass Positionering & Groei voor creatieve bureaus  

Bert Hagendoorn organiseert op vrijdag 22 november in samenwerking met Adformatie een Masterclass Positionering & Groei, speciaal voor creatieve bureaus. Naast hem komen tijdens de masterclass ook andere professionals uit het vak aan het woord over onderwerpen als marktontwikkelingen, new business, talent, diversiteit, PR en though leadership. Informatie over de Masterclass Positionering & Groei en de mogelijkheid tot inschrijving vind je hier.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie